GI GASS

Det er no’ med gass og tyskere. Tyskere er jaggu snodige. Nå er de igang igjen. I gamle dager gasset de jøder og andre “vanartede” individer de ikke syntes passet så godt inn i Det tredje riket. Nå er det apekatter som får unngjelde.

De tyske bilkonsernene Daimler (Mercedes), Volkswagen og BMW er svært opptatt av å redusere utslipp fra motorene sine. Så hva gjør man? Jo, man tester…  samler sammen noen aper og lar dem være alene med utslipp fra dieselmotorer – i åtte timer. Skulle tro at det var nok å måle utslipp med uorganisk apparatur og dernest vurdere resultatene mot gjeldende krav, eller ambisjoner… den enkleste form for kvantitativ analyse; og hvis verdiene ikke er gode nok, går man tilbake til konstruksjonsavdelingen og tenker om igjen.   
Najahhh…  wir müssen akribisch und gründlich sein.. med andre ord: Vi vil se hva griseriet fra en dieselmotor gjør med organismer som i mangt og meget ligner mennesker. Dr. Josef Mengele ville høyst sannsynlig bifalt denne virksomheten.          
Tyskere liker renslighet og orden i sysakene. I gamle dager betød det at man bygget de aller verste dødsleirene i Polen, slik at vanlige tyskere ikke skulle bli sjenert av massedrap og de ikke så hyggelige likbålene som luktet litt rart. Også i dag er tyskerne opptatt av å ha geografisk avstand mellom seg selv og ikke  trivelige tildragelser:
Lovelace Respiratory Research Institute i Albuquerque, New Mexico. Dette selskapet utførte tyskernes apestudier. Da amerikanerne hadde gasset mange nok aper lenge nok, fant de at de tyske dieselmotorene slapp ut mer dritt enn 20 år gamle Ford-motorer. Nedslående resultater for tyskerne… så deprimerende dårlige at de ikke ville betale for jobben – pålydende fakturabeløp var omtrent en halv million kroner.
Vel vel, det er også fremkommet at tyskerne gjorde noen forsøk på eget territorium, nærmere bestemt ved et institutt tilknyttet universitetssykehuset i  Aachen, der 25 personer ble utsatt for nitrogendioksyd i variable mengder. De slapp visst fra det med livet.
BMW har benektet kjennskap til denne forskningen, likeledes Daimler og VW, men lobbygruppen EUGT, som bestilte forskningen på vegne av produsentene, hevder det motsatte. For ordens skyld må nevnes at EUGT er et selskap opprettet av de tre bilgigantene. Altså: De tre tyske bilprodusentene lyver i samme stil som krigforbryterne tiltalt i Nürnberg i 1945/-46. Gasset aper? Nein nicht wir. 
Jeg vet sannelig ikke hva det er med tyskere. Kan det tenkes at deres forhold til gass er å ligne med deres forhold til marsjering? En gammel historieprofessor jeg kjenner, emeritus nå, sa til meg en gang:
“Hvis du kaster et knippe marsjstøvler bort til en tilfeldig utvalgt klynge tyskere, vil de kaste seg over støvlene med en intensitet som ligner måkers grådighet når de oppdager en nyspydd hamburger.”

 

0 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg