TØFFERALF

For en halvtime siden ringte min venn Ralf. Han gjør ofte det når han har noe på hjertet han ikke vil dele med sin hustru Øydis, eller de fire barna deres. Han er lærer på videregående skole, og alle vet hvordan det står til med ytringsfriheten der i går’n. Så er det jeg, da. 
– Hei, Ralf.. min gode venn. Bra med deg?
– Jeg opprettholder stoffskiftet. Men jeg må snakke med en forholdsvis fornuftig fyr. 
– Det er meg, det.
– Du har hørt om Sumaya Jirde Ali?

– Noenlunde orientert.
– Nå har hun skrevet på twitter at FrPs menneskesyn er så ekkelt at det ikke hører hjemme i vårt samfunn.
– Men du er jo AP-mann.
– Ikke nå lenger. Jeg meldte meg ut, på grunn av Støre. Har du glemt det?   
– Jaja, men du må ta i betraktning at hun er en ung, muslimsk kvinne som tviholder på hijaben sin. Du vet…
– Ja, men i hælvete.. det er jo absurd, disse muslimene smeller bomber og dreper hverandre i hopetall der sørpå. Det er islam som har verdensrekord i dårlig menneskesyn, bare blod og gørr og allahu akhbar. Ingen tar til motmæle. Ingen tør, alle er redde for å bli satt i bås med nazister og rasister og sånn.
– Jaja…
– Men faen, FrPere driver da ikke med beskjæring av småjenters kjønnsorganer, konebanking, sosial kontroll, de sender ikke ungene sine til torturskoler i Pakistan og Afghanistan…
– Det har du vel rett i…
-.. freppere gifter seg ikke med fettere og kusiner og onkler og tanter og får vanartede barn som ikke kan legge sammen en og to… og de driver ikke med æresdrap, kverker ikke døtrene sin fordi de har lyst til å sminke seg litt og være som vanlige tenåringsjenter…
– Du er inne på noe…
– … og de går ikke inn for drap på alle som ikke tror på FrP-politikk, og de lærer ikke opp selvmordsbombere og innbiller dem at straks de dævver, kommer de til en slags himmel der 70 jomfruer ikke kan vente med å tre sine fuktige kjønnsorganer ned på dem…
– Neppe.
– Og de vil ikke avskaffe ytringsfriheten, de brenner ikke ambassader og dreper de som drister seg til å risse opp en tegning av Anders Lange?
– Det er vel ingen som gidder tegne Anders Lange.
– Ikke vær vanskelig. Poenget er at jeg er drittlei av at ingen tør si fra når dumskapen tar helt overhånd.
– Hvorfor skriver du ikke en kronikk og sender den til Aftenposten?
– Ehh… kan ikke du? Du skriver bedre enn jeg.
– Gidder ikke, jeg er opptatt med andre ting.
– Hva da?
– Drikker øl og skifter bremseskiver på bilen.
– Ok, men la denne samtalen være mellom oss, da.
– Selvsagt, Ralf.. vi snakkes.

 

0 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg