LØNNSOM DUMSKAP

Telefonen klemtet. Ettersom jeg hadde drukket frokost og ikke hadde noe presserende gjøremål, løsnet jeg fasttelefonen. Det var min venn Ralf:

– Jeg er sjokkert. Lest VG?
– Du sikter til kommunepolitikerne i Tolga, var det ikke noe med lettjente penger?
– Jepp, Stein Halvorsen er en ganske kreativ kar, han er dessuten rådmann i kommunen. Tolga har dårlig råd, og Halvorsen har funnet en ny måte å skaffe penger på. Det har seg nemlig slik at kommuner får statlige tilskudd for sine psykisk utviklingshemmede.
– Slik som bønder får tilskudd for villsauer?
– Ikke helt slik.  
– Men de utviklingshemmede får et bedre liv, kanskje støtte til drosje etter å drukket seg drita fulle på den lokale puben?
– Villsauer får en høyball tid om annen. De utviklingshemmede i Tolga ser ikke snurten av overførte penger.  
– Dårlig gjort.
– Nettopp, men det synes ikke kommunen. Da kommunens ledere skjønte hvor lønnsomt det er å ha psykisk utviklingshemmede i kommunen, begynte de å lete..
– Kødderu?
– Nix, de lette alt de orket og fant noen som ikke er så kjappe av seg, men du vet hvordan det er, lett å få blod på tann – og penger er penger.
– Ja…
– Saken i VG handler om tre brødre, som plutselig er blitt psykisk utviklingshemmede. Det synes de er underlig, ettersom de aldri har vært det før.
– Et team av leger, psykiatere og sosionomer kom hjem til dem og kartla IQ og generelt funksjonsnivå?
– Nix, de gutta fikk ikke vite en dritt om det nye økonomiprosjektet i Tolga kommune hvori det finnes leger som også synes kommuneøkonomien er skral – deriblant kommunelege Karen Prytz.
– Fjerndiagnoser?
– Tolga er drøyt 1100 kvadratkilometer stort.
– Halvannen mill rett i kommunekassa?
– Ja, pluss de andre kasusene. Tilsammen er det visst tale om ti personer. Det er fem millioner kroner. 
– Men faen, det er jo gennnialt?
– Hæææ??
– Tenk deg alle tullebukkene her i byen, vi er nesten 70 000 i vår kommune.
– Jo, ja…
– Ærru helt dust? Kan du ikke regne, sa jeg og ba om et minutts pause, som jeg halverte:
– Ralf, jeg har regnet litt. I Tolga er ca. 0,625 prosent av innbyggerne psykisk utviklingshemmede. Hvis vi legger til grunn samme prosentandel i vår kommune, snakker vi over 215 millioner kroner.
– Ja…
– Men ser du ikke potensialet?          
– Ehhh….
– 215 mill er bra, men denne byen er jo full av kjøtthuer, det vet du som er lærer. Jeg kjenner mange hist og her, og noen av dem virker ganske åndssvake – når sant skal sies. Noen ganger er jeg litt usikker på deg, også. Jeg synes kommunen skal gå i gang med kartlegging. Kanskje det er mulig å doble overføringene…
– Slik at vi kan få rehabilitert gymsalen på skolen min?
– Nettopp…
– Skolebiblioteket er heller ikke så bra..
– Der ser du…
– Ny asfalt i gata her jeg bor?
– Skulle tro det.
– Du mener at dumskap lønner seg?
– Seff, det er gammelt nytt…  det er påny dokumentert av Tolga kommune og kommunelege Karen Prytz..

0 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg