DØDEN KJØRER CADILLAC – DEL 2

Jeg syntes det var hyggelig at hun hadde navneskilt påtrykket samme fornavn som min forlengst avdøde mor hadde. Jeg sa:
– En begravelse.
– Ja, sa hun.
– Av meg.


Hun var forbausende lite overrasket, og jeg tenkte at i denne bransjen hører en litt av hvert flere ganger ukentlig. Hun registrerte nok at jeg var ganske vinterblek og ubarbert. Gusten. Jeg hadde også for anledningen iført meg en gammel frakk jeg vanligvis ikke bruker, men ikke greier skille meg av med. Den er falmet og slitt. Inntrykket var nok ikke det aller beste.
– Jeg vil ha et tilbud, et oppsett med hva som inngår i pakken og hva det koster. Slik at døtrene mine vet noenlunde hva de må regne med.
Hun så granskende på meg og ba meg bli med inn på et rom innenfor.
– Kaffe?
– Jatakk.
Hun var tilbake ganske raskt med et krus rykende fersk kaffe. Den var god.
Hun satte seg ned og sa at byrået har mange ulike produkter og tjenester. Jeg avbrøt henne kontant:
– Billigste alternativ, skrættsj. Ingen seremoni. Ingen prest. Hva koster forresten en prest nå for tiden?
Jeg vet ikke hva hun tenkte. Sant å si var jeg ikke så opptatt av det. Men hun bladde i noen papirer og sa:
– En tale utført av prest, 3600 kroner.
Gudbedre, tenkte jeg. Ganske stivt, med tanke på i hvor liten grad mange prester har ordet i sin makt.
Hun spurte hva jeg hadde i tankene, bisettelse, eller jordbegravelse.
Ettersom jeg for det meste er satt sammen av bondegener, svarte jeg “jord”.
Hun begynte å snakke om kister, og jeg sa at jeg ville ha biligste alternativ.
– Da blir det en hvitlakkert furukiste, spon. Den heter Toten T4.
– Spon og furu, en hybrid? Laminat?
Jeg fikk ikke noe ordentlig svar på dette tretekniske spørsmålet, men spurte om prisen.
– 4600 kroner, 2018- pris.
Jeg syntes ikke det var så billig at det gjorde noe. Jeg er ganske handy av meg og skulle nok greid å spikre sammen en slik kiste for bare en liten brøkdel av den prisen. Jeg har sirkelsag, drill, skruer, spikre og nærmeste trelasthandel holder til ikke langt fra meg. Forskalingsbord i gran.
Det oppsto en liten pause oss imellom. Hun brøt tausheten:
– Går det bra med deg? Du er ikke syk, eller noe?
Jeg svarte nei og smilte ikke. Jeg gjentok mitt ærend: Absolutt billigste begravelse for meg.
Hun sa det ikke, men jeg forsto at dette ikke var dagligdags her i går’n. Hun sa videre at hun måtte ta en telefon til en mannlig kollega som ikke var tilstede.


Jeg forsto det slik at han var mer oppdatert om minimumspriser. Hun ble borte og tok seg god tid.
Et øyeblikk lurte jeg på om hun tastet nummeret til andre enn sin kollega. Jeg så mitt snitt og tok frem mitt lille kompaktkamera og knipset kisteprislisten hun hadde lagt på bordet og en på veggen ganske stor plakat hvorpå et sitat fra Ludwig van Beethoven:
“Jeg lukker mine øyne med den velsignede visshet at jeg har etterlatt meg en lysstråle i verden”


Jeg kom til å tenke på Til Elise og hans 9. symfoni og måtte gi ham rett. Jeg følte meg liten der jeg satt. Jeg er bare bakre rumpeparti av en mygg i forhold til Beethoven, tenkte jeg… hvilket styrket min beslutning om nøktern gravferd.
Hun som heter det samme som moren min het, kom tilbake og satte seg ned. Hun sa at hennes kollega ville besvare min forespørsel per mail eller telefon. Om jeg kunne oppgi navn og mailadresse. Det kunne jeg.
– Når kan jeg forvente svar?
Hun sa at det burde ikke ta langt tid, kanskje en time.
Jeg sa takk og bød henne farvel. Tror hun var gla’ for å bli kvitt meg.
Jeg syklet videre – vestover. Etter sju minutter – inkludert tissepause mellom en stor rhododendron og leskuret til bydelens ungdomsskole – parkerte jeg sykkelen utenfor Jølstad Begravelsebyrå. Trygghet og kvalitet. Hvor mange kirkegårder Jølstad har fylt opp, vet kanskje ikke engang Gud i himmelen, men jeg trådte innenfor.


Den ene langveggen var dekket med nesten uendelig mange kistehjørner. De var skrudd fast og alle hadde sin pris, også mahogny-varianten: 50. 275 kroner.
Begravelsesdamen var kledd i svart, like svart som det kortklipte håret hennes. Hun var hyggelig og spurte hva hun kunne gjøre for meg.
– Det gjelder en begravelse, min egen. Jeg vil vite hva det koster.
Damen var helt kald og rolig, lot seg ikke merke ved min henvendelse. Hun spurte ikke om tidspunktet for begravelsen. For å komme til poenget sa jeg:
– Absolutt kjipeste alternativ.
Hun skjønte spørsmålet og sa at det ville være fint om jeg kunne komme tilbake om en time. Hun pekte i retning et tilstøtende rom med glassvegg, hvorigjennom vi begge så en mann sitte i samtale med en kvinne.
– Han kan gi deg et ganske presist prisoverslag.
Ettersom jeg er glad å sykle både hist og her og frem og tilbake, sa jeg:
– Prima, jeg er tilbake om en time.
Men noe må ha slått inn i hennes hjerne, fått henne på andre tanker. Jeg vet ikke hva, men det kan ha vært utsikten til dårlig fortjenestemargin:
– Eller… kan vi sende deg prisoverslag via mail?
Til det sa jeg “ja”, ga henne mailadressen min og sa:
– Det haster ikke på timen, men om dere greier det i løpet av en time?
– Det greier vi.
Vi utvekslet adjø. Jeg syklet hjem.
Jeg skjenket meg et kjøkkenglass med calvados, tente en sigarett og ventet på prisoverslagene fra Jølstad og Buskerud Begravelsesbyrå.
Begge byråer leverte i løpet av en time. Jølstads kostnadsoverslag var noenlunde i henhold til samtale og ledsaget av en tekst avsluttet med Vi vil gjerne hjelpe deg.
Utdrag: Kiste, 20 umalt spon… 4.930,-. Utstyr v/bårehenting/hygiene… 895,-. Dyrt, synes jeg. Hvor mye utstyr og hygienetiltak må til for å kjøre en kiste?
Henting på båre, inkludert bil.. 2770,- Bringing av kiste fra lager til sykehus.. 1.330,-
Overføring fra sykehus til gravsted 2. 295,- og begravelsesbil.. 1230,-.
Mye unødig kjøring hist og her, det koster flesk å kjøre likbil, men det kan jo tenkes at Jølstads biler i innkjøp kostet en drøy mill hver, og de er nok ikke billige å fyre opp.
Jølstads sluttsum: 18520,-
Buskerud Begravelsebyrå (heretter BB) har ikke gjort annet en å sende utdrag av en prislistene sine, men det er greit.
BB slår Jølstad på kistepris, med 30 kroner.. ei krone her og ei der. Hva gjelder bilkjøring har BB bare én post – transport avdøde… 2.185,-.
BBs prisoverslag er kortere og raskere å lese enn Jølstads. Sluttsum: 12753,-
Altså: Buskerud Begravelsesbyra gjør jobben 5767 kroner billigere enn Jølstad. BB presiserer at faktura sendes ut noen dager etter gravferden. Betalingsfristen er 10 dager.
Døden stryker selv den største regning ut, sa Ibsen. Særlig..

2 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg