NEI, JEG ER…

…ikke – og det har jeg poengtert før – av den sorten som bæsjer og onanerer samtidig. Nei, jeg er ikke det, men undertiden sitter jeg på do og hører på radio, som i dag tidlig – NRKs Nyhetsmorgen:
Hatefulle ytringer mot muslimer har økt de siste årene på sosiale medier, viser ny forskning fra universitetet Oslo Met.
Jeg spisset ørene. Alltid gøy med ny forskning, især når kilden er samfunnsforskere godt plantet i norsk humaniora. Videre:
Studien tar for seg 300 000 innlegg fra facebook og twitter, fra utvalgte medier og blogger og knapt fire prosent ble klassifisert som hatefulle.
Utvalgte medier .. og knapt fire prosent, som er 3,7 prosent. Min første tanke var at Oslo Met med stor møye har lett høyt og lavt og overalt imellom etter ytringer egnet til å bekrefte forestillingen om nordmenn som hatske og rabiate rasister som går amok i kommentarfelt, men så gikk det ikke så bra og 3,7 prosent er stusslig.
Undersøkelsen ble ledet av lingvistikkprofessor Anne Birgitta Nilsen, som har laget seg en egen nisje innen språkvitenskap – hatytringer rettet mot muslimer.
Tallet 3,7 er lavt og hadde nok vært enda lavere var det ikke for Nilsen, som opererer med sterkt utvidet innhold av begrepet muslimhat. I angjeldende undersøkelse er definisjonen på hatefulle ytringer både videre og bredere enn den som fremgår av straffelovens paragraf 185.

Jeg tørker meg bak og hører Nilsen eksemplifisere hatytring:
“Og det vi finner, er sånn type historier om at muslimer er voldelige og at muslimsk kultur er uforenlig med vestlig kultur.”
Hatsk, dette? Neppe. Dette er jo blott og bart faktaopplysninger. Synd å si at muslimer er kjent for ikkevold, og alle vet at islam og muslimsk kultur ikke sklir friksjonsfritt inn i liberal vestlighet.
Professor Nilsen mener altså at helt vanlige, faktabaserte ytringer er hatefulle.
Jeg har ikke lest rapporten. Ikke fordi jeg ikke vil, men lenken til rapporten – på Oslo Mets hjemmeside – virker ikke. Kanskje Nilsen og hennes forskerteam ikke ønsker vanlige folks innsyn.
Det kan jeg forstå. Etter alt å dømme, kan denne undersøkelsen rubriseres i den kjente kategorien tøyse- og tulleforskning, uten nevneverdig verdi for andre enn de sju involvertes sysselsettingssituasjon.
Kartlegging av omfanget av hatefulle ytringer om muslimer på norske sosiale medier tok drøyt et år. Hvor mye det kostet, vet bare oppdragsgiveren, Barne-, ungdoms- og familiedirektoratet … og kanskje Allah.

0 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg