TO SOM TENKER MASSE OM BILER

Jeg har en venn som er medlem av SV. Han har lenge vurdert å melde seg ut av partiet. Han har tenkt intensivt på det etter at han overhørte denne samtalen mellom to partifeller på en partitilstelning i dag tidlig:
– Stadig vekk brenner biler i Oslo. I natt brant åtte-ti biler på Haugerud.
– Ja, og ingen sykler. Det er rart, tenker jeg.
– Mange biler selvantenner, tenker jeg. Det er blitt mer og mer vanlig. I Oslo skjer det hele tiden.

– Jeg tenker at det er noe med de elektriske bilene. Det er så masse ledninger og elektronikk og sånn i slike biler. Kanskje en kortslutning… så oppstår en gnist, og det begynner å brenne, så sprer brannen seg til biler omkring, som kanskje er proppfulle av bensin, tenker jeg.
– Jeg har hørt at det er ungdommer som står bak.
– Helt usannsynlig, tenker jeg. Folk holder seg jo hjemme nå i disse koronatider, byrådsleder Raymond Johansen har jo gitt streng beskjed om at alle må holde seg hjemme.
– Politiet sier at folk er sett løpende fra disse brennende bilene.
– Skulle bare mangle… ingen vil oppholde seg tett inntil brennende biler. Trolig er det snakk om eldre mennesker som er ute og lufter hundene sine og blir redde når biler rundt dem begynner å brenne. Mange av disse er gamle nok til å huske Filipstad-eksplosjonen i 1943. Sånt glemmer man aldri. Ikke rart at de løper vekk i en fart, tenker jeg.
– Det tenker jeg også når jeg tenker meg om.

0 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg