TO SOM TENKER MASSE OM INFORMASJON



Jeg har en venn som er medlem av SV. Han har lenge vurdert å melde seg ut av partiet. Han har tenkt intensivt på det etter at han overhørte denne samtalen mellom to partifeller på en partitilstelning i går kveld:
– Jeg tenker at det er så fært at norsk-somaliere er så plaget av dette koronaviruset. Hele familier blir smittet og alle vennene deres.
– Jeg tenker at det kommer av at norske myndigheter ikke har sagt fra til somalierne om at det er et farlig virus her i landet og at man må passe seg.
– Ja, jeg tenker at her har myndighetene sviktet i integreringsarbeidet. Ganske typisk norsk… når det er krise og fare på ferde, tenker nordmenn bare på seg selv.
– Jeg tenker at det er en slags form for snedig og utspekulert rasisme. Det virker som om noen holder tilbake viktig informasjon og håper at koronaen skal redusere antallet somaliere i landet. Jeg leste i Dagbladet at mange somaliere er syke, flere ligger i respirator og en er i koma.
– Helt fryktelig, tenker jeg… men sånn går det når man ikke sørger for skikkelig norskundervisning for innvandrere. Jeg tenker at det er noe fundamentalt gæærnt med det norske samfunnet…det blir mer og mer likt det gamle apartheidsystemet i Sør-Afrika.
– Jeg tenker at man får stole på Allah, han pleier jo ordne opp når livet er vanskelig.

0 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg