TO SOM PÅ EN MÅTE TENKER MASSE OM BILBRANNENE PÅ TØYEN OG HVEM SOM TENTE PÅ

Jeg har en venn som er medlem av SV. Han har lenge vurdert å melde seg ut av partiet. Han har tenkt intensivt på det etter at han overhørte denne samtalen mellom to partifeller ved en partitilstelning i dag tidlig:
– Fælt med disse bilbrannene på Tøyen, tenker jeg. Fem biler i brann og mange boliger helt ubeboelige.
– Ja, det er fælt. Lurer på hvem som kan finne på noe sånt.
– Jeg har tenkt litt… hvem har motiv? Det er slik man må tenke, tenker jeg.
– Ja??
– Alle vet at alle hater innvandrere, spesielt de med masse melanin. Jeg tenker at noen forsøker å gjøre livet til disse enda verre, og hvem vil aldri bli mistenkt for brannstiftelse?
– Ehh..
– Melaninfattige, blonde tenåringsjenter fra Smestad og Frogner og deromkring.

– Ja, hvem er er mer utspekulert enn tenåringsjenter, tenker jeg. Been that, done that .. jeg veit godt hvordan sånne jenter er.
– Men noen så tre personer løpe fra stedet, og de var brune i huden og hadde hettegenser på.
– Hettegenser kan alle kjøpe og skokrem er hyllevare i alle butikker, tenker jeg … og i halvmørket er alle katter grå.
– Eehh… ja.. men motivet?
– Tenåringsjenter fra Oslo vest trenger ikke det, de er bare fulle av faen, tenker jeg.
– Men står de sååå tidlig opp, da? Dette skjedde jo grytidlig.
– De har nok døgna, vært fulle på by’n og rota seg inn i en bydel de aldri har vært i før.
– Ehh…
– Eller MDG.
– Hææææ?
– Jeg tenker at politiet bør se nærmere på MDG og Grønn Ungdom.
– Ååå?
– Motiv. Hvem hater biler mest, spesielt de som drives av bensin og diesel.
– Nei, det..
– … tenk deg om. MDG gjorde et katastrofevalg i fjor, og Grønn Ungdom er partiets ungdomsorganisasjon … som vil markere seg. Alle vet at alle partiers ungdomsorganisasjoner er mer radikale og aksjonsorientert enn moderpartiene. Venstre-ungdommen vil jo ha fri flyt av narkotika og sånn..
– Ja, men..
– …eller en gjeng sanitetskvinner på bingo.
– Hææ???
– Det er en bingo i nærheten der. Det vet jeg .. venninna til en arbeidskollega av en bekjent av meg fortalte det til en facebookvenninne av meg som fortalte det til en felles venninne som skrev det i messenger til meg.
– Ååå??
– Tenk deg en gjeng sanitetskvinner som har vært på bingo og ikke vunnet noe … ikke en lusen twistpose engang. Så går de ut på gaten og er ganske grinete. I frustrasjon – kanskje også i narkorus – tenner de på noen biler og stikker av, tenker jeg.
– Men hettegenser og brun i huden?
– Jeg tenker at noen unge innvandrergutter var i nærheten, som var redde for å få skylda og stakk av så fort de kunne.
– Men bingohaller holder ikke nattåpent, tenker jeg.
– Hvorfor ikke .. når var du på bingo sist, og kjenner du åpningstidsreglementet for bingovirksomhet?

6 kommentarer

Siste innlegg