TO SOM PÅ EN MÅTE TENKER MASSE OM FOTBALL, VOLD, NARKOTIKA OG FÆLE VESTKANTGUTTER

Jeg har en venn som er medlem av SV. Han har lenge vurdert å melde seg ut av partiet. Han har tenkt intensivt på det etter at han overhørte denne samtalen mellom to partifeller på en partitilstelning tidligere i kveld:
– Har du lest VG, om fotballkampen i Oslo som endte i voldsorgie?
– Nei..
– To guttelag. Straks dommeren blåste av for full tid, angrep hjemmelaget bortelaget. Hjemmelaget slo og sparket spillere som lå nede. En av råtassene tok fart og sparket hodet til en spiller, som om det var en fotball.
– Jeg tenker at det er det verste jeg har hørt.
– Politi, fotballforbundet og barnevernet er koblet inn på en måte.
– Hvor og når gikk kampen?
– Det skriver ikke VG no’ om?
– Må bare gjette, da … kanskje Groruddalen, eller Søndre Nordstrand? Hva tenker du?
– Mest sannsynlig et lokaloppgjør mellom Lyn og Heming.
– Hææ .. vestkantlag??
– Nettopp, du aner ikke hvordan denne vestkantungdommen er. På 70-tallet var jeg sammen med ei klyse fra Heming-land. Han bodde på Gråkammen, faren var stinn av gryn, moren gikk i morgenkåpe hele dagen og drakk gin… og denne kjæresten min trodde lover og regler bare gjaldt andre. Han kjørte rundt i pappas Porsche og trodde han eide Oslo vest for Akerselva.
– Spilte han fotball?
– På en måte. Han var ikke god nok, trente aldri, men kom alltid med på laget. Faren hans satt i klubbstyret.
– Var han voldelig?
– Gjett ‘a … husker ikke hvor mange blåveiser jeg fikk, og en gang løp han etter meg i hagen og ville skyte meg med bestefarens uregistrerte Colt 45.
– Jøye meg, men tror du virkelig…
– … ta for eksempel all denne knivstikkingen i Oslo.
– Ja?
– Vestkantungdommen vasser i penger, og hva slags klær er dyrest?

– Bunader… de aller fineste og dyreste, tenker jeg.
– Hææ?
– Og hva følger med bunaden?
– Søljer og sånn?
– Kniver. Dyre kniver, som kanskje koster 20 000 kroner.
– Mener du at..?
– Hva driver vestkantungdommen med det meste av tiden?
– Ehh..?
– De sniffer kokain, kjøper og selger… de er narkomane og med narko følger vold av groveste sort, tenker jeg. Da er bunadskniven lett tilgjengelig i sliret. Jeg har hørt at de smører innsiden av sliren med grafitt for å trekke kniven hurtigst mulig.
– Men…
– … kledd i gilde bunader går de under radaren, og ingen bryr seg, de bor trygt på fasjonable adresser og er beskyttet av rike foreldre med innflytelse.
– Ehh.. dette virker litt…
– Du må slutte med disse fordommene, tenker jeg. Selv om man er brun i huden, betyr ikke det at man er voldelig.

1 kommentar
    1. Groruddalen, bråk, vold og tåkelegging. Det er viktig å beskytte de ansvarlige, må vite. Fint å se du er tilbake, Torjus 😉

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg