TO SOM PÅ EN MÅTE TENKER MASSE OM MASSESLAGSMÅLET PÅ EKEBERG, SPRÅKSTRID OG DEN KLASSISKE KONFLIKTEN MELLOM BY OG LAND

Jeg har en venn som er medlem av SV. Han har lenge vurdert å melde seg ut av partiet. Han har tenkt intensivt på det etter at han overhørte denne samtalen mellom to partifeller på en partitilstelning i kveld:
– Hørt om det fæle slagsmålet på Ekebergsletta for litt siden. Ungdommer amok med slagvåpen, de gikk løs på hverandre.
– Ja, fryktelig .. tror du det var innvandrergutter, på en måte?
– Neppe, de vanker ikke på Ekebergsletta. Dessuten er det snakk om gutter mellom 13 og 18 år. Så unge innvandrergutter reker ikke ute om kveldene, tenker jeg.

– Dette må ses i sammenheng med Norway Cup, som nå pågår på Ekebergsletta. Det er fotballspillere. Ganske sikkert, tenker jeg.
– Åååå?
– Jeg har hørt at ledelsen i Norway Cup prøver å unngå kamper mellom lag fra urbane strøk og lag fra bygde-Norge. De har dårlig erfaring med slike kamper.
– Hææ?
– Men så har det skjedd en glipp, tenker jeg. Et lag, kanskje fra Sunnfjord ble satt opp mot et lag fra byen, kanskje vestkantlaget Heming.
– Ååå?
– Hvor finner du den mest fanatiske ungdommen i Norge, som er villig til å dø for saken?
– Ehh…
– Målungdommen. De er fra første stund fôret med vassgraut og hjemmebrygget øl, oppvokst i Noregs Mållag og har fått terpet inn a-endelser, palatalisering, jamvektsregel og lokale dativendelser like siden bleiestadiet.
– Ehh..
– Noregs Mållag er en totalitær, halvfascistisk organisasjon, tenker jeg … som vil utrydde bokmål og riksmål, etablere et rent og uplettet landsmål for hele landet, inkludert Bygdøy og Skillebekk.
– Men…
– Disse ungdommene ble nok kraftig provosert av spillerne fra Heming… ja, de snakker pent, vet du .. nesten dansk … og foreldrene deres sto sikkert på sidelinjen og heiet på normativt og svært irriterende riksmål.
– Dette høres jo…
– … ja, helt vilt ut, men det ble nok for mye for laget fra Sunnfjord, kanskje tapte de kampen attpåtil.
– Men disse slagvåpnene som er nevnt i avisen?
– Målungdommen kommer stort sett fra grissgrendte strøk med små bondegårder, tenker jeg… og alle vet at bønder har mye redskap liggende rundtforbi … økser, slegger, spett, hammere, ljå og møkkagreip. Bare å ta med seg, tenker jeg… til by’n. Målet helliger middelet.

0 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg