TO SOM TENKER MASSE OM HVA SOM SKJEDDE DA UNGDOM GIKK AMOK PÅ FURUSET

Jeg har en venn som er medlem av SV. Han har lenge vurdert å melde seg ut av partiet. Han har tenkt intensivt på det etter at han overhørte denne samtalen mellom to partifeller ved en partitilstelning i dag tidlig:
– Fælt med disse ungdommene på Furuset, tenker jeg … femti stykker som gikk amok, tente på paller, kastet egg og steiner på politiet og ramponerte en buss og …
– .. ja, det er ille. De fyrte også av fyrverkeri mot politiet. Vet du hvor mange som ble arrestert?
– Nei.
– Ingen. Jeg tenker at jeg vet hvorfor.

– Politiet trodde nok det var melaninrike innvandrerungdommer som var på ferde og gledet seg til å arrestere dem, politiet er jo rasister, vet du .. men da de ankom stedet, var det bare hvite ungdommer å se, tenker jeg.
– Ååå?
– Ja, politiet ble nok helt forvirret og surret omkring i villrede uten å finne en eneste brun innvandrerungdom.
– Men hvem var det som stelte i stand dette bråket, da?
– Hvem er de verste fanatikerne i landet, som ikke skyr noen midler?
– Eehh..
– Det var halloween den kvelden, ikke sant.
– Jo…
– Jeg tenker at du må stille deg noen spørsmål … hvem er interessert i å ødelegge halloweenfeiring og gi andre skylda … de som geografisk og mentalt er fjernest fra dem selv, og hvorfor var de fulle?
– Fulle?
– Ja, jeg tenker at de varmet opp til feiring av Marie Lovise Widnes dagen etter, altså i går.
– Hææ??
– Jeg tenker at de saboterte halloween på Furuset av to grunner.
– Ååå??
– De hater den amerikanskinspirerte halloweenfeiringen, og de hater ordet halloween.
– Ååå??
– Og de hater hovedstaden og spesielt bydelene der kebabnorsk er hovedmål og bokmål er sidemål.
– Hæææ??
– Har du ikke gjettet det ennå?
– Nei.
Norsk Målungdom, ungdomsavdelingen til Noregs Mållag. De er helt gærne. Nå er de i gang med den såkalte nynorskstafetten sin. Første stopp var i går, Kviteseid i Vest-Telemark.
– Ååå??
– Ja, de bare varmet opp på Furuset, skjønner du. Ville komme i stemning. Vorspiel, tenker jeg.

0 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg