CHARLIE, CHABLIS, CHAMPIS OG…. del 1

Jeg har en datter, la oss kalle henne M. For noen dager siden var hun innom og slo av en prat. Jeg vil ikke si at M er streng og litt usnill, men hun liker ikke at jeg røyker:

− Du må slutte, pappa.. du bare mååååååå.

Jeg svarte at det er ikke så lett, og jeg fortalte henne historien om da jeg sist forsøkte røykeslutt:

   

 

Ikke til å unngå at man undertiden støter borti en og annen kvinne. Jeg gjorde det for en tid tilbake, noen år for å være nøyaktig. La oss kalle henne Charlie.

Vi satt på en bistro. Grünerløkka. Jeg hadde feber, frostrier og et glass øl i klypa. Hun nippet til et glass rødvin og myste, smilte og laget rare bevegelser med hendene i lufta mellom oss. Hun var meget søt og pen og lignet en parisisk mamselle.

Husker ikke lenger hva vi spiste, men jeg husker at kvelden passerte ganske fort og at hun sa sne i stedet for snø, trett i stedet for trøtt.

Jeg tenkte at det er best å ikke ytre “fy faen i helvete med fett på”, eller lignende ordblomster. Jeg oppførte meg meget pent, og da hun ville hjem til seg selv og sove, sa jeg:

− Si meg… er du så kald om hjertet at du forlater en febervarm, syk og halvfull full mann midt i svarteste og kaldeste desembernatten – langt hjemmefra?

− Ehh … nei, sa hun og tok meg med hjem. Vi spiste sirupsnipper, fattigmenn og drakk vin til jeg var såpass full at hun syntes jeg burde gå og legge meg. Hun redde opp en madrass ved siden av dobbeltsenga si.

Noen sier at ordentlige piker ikke legger seg til med med en mann første kvelden. Hun gjorde ikke det, ei heller andre kvelden. Den tredje kvelden lot hun klærne falle mot gulvplankene. Søt, liten blondetruse.

Jeg satte personlig rekord i kortvarig samleie. Jeg tok ikke tiden, men la oss si fire sekunder.

− Var det såååå godt, spurte hun søtt og la hånden min over magen sin.

Neste gang vi møttes, sa hun:

− Burde du ikke slutte å røyke, jeg er egentlig ikke så begeistret for menn som røyker.

Jeg stumpet sigaretten, kløp henne i rumpa og sa:

− Hvordan har du greid å få en slik flott rumpe?

−  Genetisk, sa hun.

Jeg tafset og lot en hånd famle omkring på innsiden av kjolen hennes. Hun hadde en veldig liten truse på.

−Ikke nå, sa hun lavt inn i øret mitt.

− Hvorfor ikke?

−  Du lukter røyk.

−Jeg har tannbørste.

Hun smilte.

Slik gikk dagene og ukene. Jeg røkte sigaretter både sent og tidlig, noen ganger også midt på natten. Tid om annen ville hun aller nådigst se meg. Sant å si ble jeg ganske nedfor. Jeg begynte å drikke mye brennevin. Jeg røkte enda flere sigaretter. En periode var jeg oppe i drøyt 40 døgnlig.

En dag sa Charlie:

− Du er søt, men jeg tror vi er veldig forskjellige – og du røyker.

− Hva om jeg slutter å røyke og sier trett i stredet for trøtt, sne i stedet for snø? Og banne litt mindre. Jeg kan si uff, huff og huffeluff og kanskje fy fillern… hvis det er greit. 

Hun lo, kysset meg på kinnet og skjenket kaffe.

På vei hjem stoppet jeg ved en bensinstasjon og sa til damen bak disken:

− Tjue Lucky Strike multiplisert med tre.

To dager senere handlet jeg i nærbutikken og sa:

− Ti Lucky.

Jeg gikk hjem og lot meg innhylle av sigarettrøyk, den mest sublime av alle nytelser… tror jeg.

En kveld var jeg helt opprådd for sigaretter. Tungsinnet spredte seg henover hele hjernebarken. Jeg oppsøkte aller nærmeste butikk og sa til den unge mannen i kassa:

−Jeg skal ha.. ha..

−Ja??

− En 30-paking.

−Sigarettter?

−Tyggis. Nicorette 4mg – med fruktsmak.

Jeg gikk hjem. Det snedde og jeg var trett.

 

2 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg