POLITISK KORREKT.

Døtre er tungnemme. Kloke ord går inn det ene øret, ut det andre … ofte ganske friksjonsløst.
Man må være tålmodig. Som noenlunde ansvarlig far må man være på pletten og gi råd og vink så lenge man har pust og puls. Om jeg kan være litt retrospektiv:

Min datter M og jeg samtalte om slikt og sånt og ikke så mye mer, men så tok samtalen en annen retning og hun kom til å si “vi nordmenn”. Kan ikke si annet enn at jeg skvatt så høyt i stolen at jeg sølte ut mesteparten av calvaen jeg hadde i kjøkkenglasset mitt.
– Er du fra vettet, jenta mi … det der må du aldri si.
– Hæææ …
– Kjære vake vene, “vi” nordmenn” … du hører vel at det blir helt gæærnt. Du gjør to feil, vennen min. Du bruker termen “vi”, og det kan oppleves svært krenkende for de andre, altså “de” … og “nordmenn” … saft suse … du kunne like godt skrevet RASIST i panna di med Max Factors aller rødeste leppestift.
– Men jeg er jo norsk.
– Det der må du aldri si så noen hører det, og “etnisk norsk” er enda verre. Med lav stemme kan du si at du er født av foreldre født i Norge. Og det norske flagget du har på anorakken din må du bare rive av. Om å gjøre å være politisk korrekt, skjønner du. Du har mye å lære, jenta mi. Hvordan tror du det skal gå med integrering av mer eller mindre pigmenterte mennesker fra Asia, Afrika, Latin-Amerika, Oseania utenom Australia  og New Zealand og Europa utenom EU/EØS hvis alle reker omkring og snakker som deg?
– Mener du mørkhudede fra ikkevestlige, fremmedkulturelle land?
– Splitte mine bramseil på langs og på tvers og vel så det. Du må være forsiktig med farger, det krever høyeste grad av årvåkenhet. Best å avstå fra fargepaletter. Det kan skape inntrykk av mørkhudede mennesker som annerledes, og du må for all del ikke si “ikkevestlig”. Du slette tid. Du må ikke si fremmedkulturell, ei heller fjernkulturell. Dette er begreper som skaper avstand og indikerer at det er store forskjeller mellom “oss” og “dem”.
– Men der er jo forskjeller, eksempelvis nordlendinger og sørlendinger … tyskere og franskmenn.
– Det kan du si, og det er bare artig … men du må aldri antyde ulikheter mellom etterkommere av mennesker født i Norge og mennesker født av mennesker med opprinnelse i andre land, med mindre det er tale om personer med opprinnelse i Australia, New Zealand, Europa innenfor EU/EØS og Nord-Amerika – da er det greit.
– Du mener Vesten?
– Mellom oss, ja … men det ordet må du ikke bruke. Det kan virke støtende på de som har opprinnelse i Asia, Afrika, Latin-Amerika og Oseania utenom Australia og New Zealand og Europa utenom EU/EØS.
– Hva med sånne ekstreme muslimer som truer med å avlive de som ikke tror på Muhammed og er lyse i huden fordi de er barn av foreldre som kom til verden ved at et menneske født i Norge utførte samhandlinger med et annet menneske født i Norge som vi vet tid om annen medfører barnefødsel?
– Best å ikke snakke om Muhammed, og du må aldri nevne muslimer som truer med å drepe oss … ehh, jeg mener de som er født av mødre som er født av ikke så veldig pigmenterte kvinner i Norge som ikke tror no’ særlig på Allah og sånn.
– Hvorfor ikke?
– Således stigmatiserer du muslimer, og alle vil tro at du er muslimhater, islamofob, rasist og fordreid av nazisme, eller no’.
– Jamen jeg bare …. hva med norske verdier?
– Du må aldri si “norske verdier”, det kan oppfattes som om norske verdier er annerledes, eller i verste fall bedre enn andres – og det kan virke ekskluderende og diskriminerende og svært krenkende.
– Men er det ikke diskriminerende å behandle voksne mennesker med latterlig stor forsiktighet? Som å pludre med og dikke med babyer. Litt uverdig?
– Utvilsomt, men det viktigste er å være uklanderlig politisk korrekt.
– Man skal altså unnlate å kalle en spade en spade?
– Jeg fraråder deg å si spade, men hvis du absolutt må, kan du si “jern-karbonlegert redskap tilvirket i ulike størrelser og fasonger med tanke på forskjelligartede graveprosjekter.
– Javel, pappa…                

0 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg