ETTERFULGT AV FIRKANTTAST

Her om dagen var jeg så grinete at jeg nesten glemte glasset med brennevin jeg hadde stående på skrivebordet mitt. Jeg trenger sinnemestringkurs, tenkte jeg.
Jeg tastet frem GULE SIDER og fant Instituttet for skånsom og helhetlig behandling av skikkelig sinna menn som må ha hjelp før det utarter til ødeleggelse av løsøre på egen og andres eiendom og ihvertfall før soleklare brudd på straffelovens paragrafer 228, 229, 231, 232 og 233.


Faen i helvete, tenkte jeg. Går det ikke an å finne enklere navn på et foretak, noe man husker og kan notere ned på en gul lapp i en fart. Forkortelsen var heller ikke brukervennlig: IFSOHBASSMSMHHFDUTØALPEOAEOIFSBPSP228229231232233.
Helvetes rasshøl, resonnerte jeg og veivet med armene slik at en halvfull flaske calvados fikk seg en kilevink og ramlet i gulvet, heldigvis med kork på og uten å knuse.
Men dette instituttet hadde fin hjemmeside og de reklamerte for ulike typer sinnemestringskurs over ulike tidsrom, avhengig av aggresjonsnivå og noe annet inneholdende mange fremmedord jeg ikke forsto meget av, men jeg ble litt mindre ublid.
Jeg ringte det oppførte nummeret. Etter noen minutter med ringesignal og dårlig musikk:
God dag, du er kommet til Instituttet for skånsom og helhetlig behandling av skikkelig sinna menn som må ha hjelp før det utarter til ødeleggelse av løsøre på egen og andres eiendom og ihvertfall før soleklare brudd på straffelovens paragrafer 228, 229, 231, 232 og 233. Vi gjør oppmerksom på at samtalen vil bli spilt av i opplæringsøyemed.
Hvis henvendelsen gjelder anliggender knyttet til offentlig sektor – tast 1, etterfulgt av firkanttast.
Hvis henvendelsen gjelder saker og ting relatert til privat sektor – tast 2, etterfulgt av firkanttast..
Hvis din henvendelse gjelder begge ovennevnte sektorer – tast 3, etterfulgt av firkanttast.
Jeg tastet 3.
Hvis du blir inni gamperævva irritert av å få meldinger med masse gule tomler, smilefjes og andre åndssvake tilløp til tegnspråk i et slikt omfang at det ser ut som om noen har pissa i ei snøfonn ved påsketider – tast 1.
Hvis du går i butikken og bare skal ha en sixpack øl og du kommer i kassa rett etter en tanketom førstegangsmor – og forhåpentlig sistegangsmor – uten antenner, men med svær barnevogn hvori drittunge  og handlevogn fylt til relingen med varer som tilsammen koster innpå tre tusenlapper – tast 2.
Hvis du får på besøk av en ganske søt dame som vil drikke seg full og overnatte, men som viser seg å ha lagt seg til en helt ny og ganske aparte stil, nemlig den svært irriterende luremusstilen – tast 3.
Hvis du er plaget av inkassotrusler fra Kredinor initiert av Vegfinans hvis sjef du har lyst til å kverke – tast 4.
Hvis du er plaget av inkassotrusler fra Hells Angels – betal omgående og ikke tast 5.
Hvis du har onanert og irriterer deg over at du sølte på silkeslipset fra Drake’s som du kjøpte i London i forfjor – tast 6.
Hvis du synes livet dypest sett er en jammerdal og ergrer deg inn granskauen over avgiftsnivået på øl, børst og sigaretter – tast 7.
Hvis du våknet oppi naboens epletre klokken 04.00 natt til sist søndag og er irritert over at du ikke husker hvorledes det gikk til – tast 8.
Hvis du var på fest hos noen for drøyt fjorten dager siden og du ble svært provosert og irritert av å måtte tåle så inderlig vel at flere av festdeltagerne ved flere anledninger ut over kvelden hadde mer brennevin i glasset enn deg selv – tast 9.
Hvis du blir jævlig grinete av å møte middelaldrende menn i lysløypa som er så barnslige at de går på ski med wattsterke hodelykter med rødt baklys hvori kanskje også bremselys – tast 10.
Hvis du blir svært irritert, endog klin kokos, av uspesifiserte saker og ting som skjer rett som det er, inkludert søndager og alle andre helligdager, såvel bevegelige som ubevegelige – tast 11.
Valgt tast bekreftes med firkanttast.
Jeg tastet 11, etterfulgt av firkanttast.
Du er nå cirka nummer 853 i køen. Hvis du vil bli ringt tilbake, tast inn nummeret du vil at vi skal ringe tilbake til, etterfulgt av firkanttast. Hvis du vil at vi skal ringe tilbake til nummeret du ringer fra – tast 5, etterfulgt av firkanttast.

 

0 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg