FAKTA FAEN… OG LITT ATTPÅ – DEL 2

Ikke mye skaper mer hurlumhei enn klimadebatt. Noen mener at vi må stoppe all petroleumsvirksomhet straks, senest førstkommende mandag før lunsj – ellers vil alt gå til helvete. På den stikk motsatte siden er de som mener at Greta Thunberg og alle andre klimaaktivister er skikkelig dumme og at vi trygt kan pumpe olje og kjøre svære amerikanere med V8-motorer, dra på chartertur seks ganger årlig og spise en kilo rødt kjøtt daglig til evig tid og vel så det – uten andre konsekvenser enn at solen står opp i øst og går ned i vest… slik den har gjort siden den ble dannet for omlag fem milliarder år siden.
Skarpe fronter. Tøffe tak.
Faktasjekkerne Morten Langfeldt Dahlback og Silje Sjursen Skiphamn i Faktisk.no hadde sikkert ikke noe imot oppdraget med å sjekke fakta knyttet til facebookgruppen Folkeopprøret mot klimahysteriet, ledet av Knut Amundsen.


Jeg er bare en enkel mann fra provinsen, kan ikke så mye om klimaet vårt og i hvilken grad det påvirkes av menneskelig virksomhet. Derfor mener jeg ikke så mye om klimaspørsmål, jeg kan for lite om emnet, mangler relevant utdannelse og har ikke snappet opp nok faktagrunnlag for noenlunde substansiell meningsdannelse.
Kanskje også slik fatt med faktasjekkerne Dahlback og Skiphamn, henholdsvis filosof og journalist med helse som spesialfelt.
Jeg er ikke medlem av angjeldende folkeopprør, aner ikke hva de driver med og hva de skriver, men Faktisk har nok saumfart hele nettstedet og deretter tilvirket en rapport publisert for fire dager siden på egen nettside, så laaang at jeg nesten gir meg ende over. Hvor mange sider? Aner ikke, rapporten er ikke paginert. Jeg har imidlertid en tommestokk og måler 225 centimeter på laptopen min, altså 2,25 meter… men det rare er, at her finnes ingenting om klima og klimarelaterte problemstillinger, hvilket rapportens tittel mer enn antyder: Innsikt: Hvem styrer egentlig “Folkeopprøret mot klimahysteriet”?
Dahlback og Skiphamn er ingenlunde opptatt av klimafakta, de er opptatt av hvem som er involvert i dette folkeopprøret og later til å jobbe ut fra forestillingen om at alle klimaskeptikere ikke bare er henimot tilbakestående, men også nazister, rasister, muslimhatere, islamhatere og sikkert homofobe attpå. For å krydre litt, appellere til de av leserne som liker pikant kjendisstoff, gjør de to et ganske raft faktasjekketriks… de innsetter i teksten artisten Stella Mwangi, som ble frikjent for fyllekjøring for noen år siden.


Jeg skjønner at Dahlback og Skiphamn har hatt det gøy, men det er ikke sikkert alle klimaskeptikere hater muslimer og er heseblesende rasister og overogunderogoveralthypernazister. Hertil må for ordens skyld tilføyes at det ikke er ulovlig å mislike islam, mange mener det er rasjonelt… og islamskepsis trenger ikke være uforenlig med kognitiv virksomhet – tvertimot, vil noen hevde.
Dahlback og Skiphamn er opptatt av SIAN (Stopp islamiseringen av Norge) og påpeker at Knut Amundsen i 2016 på SIANs facebookside ga uttrykk for kampvilje mot islamisme. Hva så… ikke mange her til lands er for islamisme.
Men jeg stusset sant å si over noe Amundsen skrev i den lukkede facebookgruppen Vi som ønsker Sylvi Listhaug som statsminister i Norge: “De jeg i dag vil kalle brunskjorter nazijugent er AUF”.
Jeg ringte Knut Amundsen, som sa at hans omtale av AUFere nok var litt i overkant, men at det var en reaksjon på arbeiderpartifolks stadige ytringer om hvor brunbeisede FrPere er.
Velvel, mangt og meget her til lands er topolet, og man kaller hverandre både ditt og datt…  sånn er det blitt, men tilbake til våre to faktasjekkere, Dahlback og Skiphamn, gjorde de en god jobb?
Tja, de to sammen byr på underholdning, men jeg ble ikke nevneverdig klimaklokere… faktafattig som rapporten deres er, og dessuten:
Hvorfor så mye styr om dette folkeopprøret, det er dessuten – etter hva jeg hører – etablert en motsats, nemlig Folkeopprøret mot folkeopprøret mot klimahyseteriet. Noen ganger tror jeg kanskje man skal la folk være i fred og sysle med sitt.
God helg, forresten…

0 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg