TO SOM TENKER LITT OM INSEKTER OG DYR OG SÅNN

Jeg har en venn som er medlem av SV. Han har lenge vurdert å melde seg ut av partiet. Han har tenkt intensivt på det etter at han overhørte denne samtalen mellom to partifeller på en partitilstelning i går kveld:
– Jeg tenker på en måte at han som er sjef i Antirasistisk sentrum er så klok, jeg.

– Rune Lundberg Steen. Han er sånn sjef for alle antirasister i Norge og har nettopp politianmeldt hun Hege Storhaug som driver en sånn rasistorganisasjon…. husker ikke hva den heter, men hun er visst nazist også på en måte, det sier alle jeg kjenner. Jeg har hørt at hun i kjelleren sin har et hemmelig rom der hun på det meste av friti’a si sprader rundt i gamle tyske naziuniformer og sånn og leker med gamle gassbeholdere… og jeg har også hørt at hun har en sånn svær og skummel Dobbeltmann Pinker, som er opplært til å bite alle som er mørkere enn et kneippbrød. Ja, også hater hun muslimer.


– Næææ…. så fært… er det sant?
– Det er det jeg har hørt.
– Det er så mye fært, tenker jeg.
– De tenker jeg, også. Steen har anmeldt henne fordi hun har publisert en kommentar om den gale, gamle kjerringa som er dømt for å ha kalt hun kjempeflinke poeten Sumaya Jirde Ali en kakerlakk.. og som illustrasjon har Storhaug brukt et bilde av Ali ved siden av en kakerlakk. Steen mener at Storhaug på den måten også har sammenlignet Ali med en kakerlakk og at hun også bør straffes etter den rasismeparagrafen… den som den gale, gamle dama ble dømt etter, vet du.
– Åjaaaa… hun Ali er kjempeflink til å skrive, skriver så skjønne dikt, jeg tror hun skriver bedre enn hun Anne Holt og det sier jo alt.. eh… men ja, nå husker jeg… det var jo ikke en kakerlakk. Var det ikke en slags bille, da… som var avbildet i den saken? .
– Melbille, ja… men tror du melbiller er no’ bedre? For noen år siden hadde jeg melbilleangrep i kjøkkenskapet mitt… måtte kaste halvannen kilo hvetemel, 2 kilo havregryn, en halv pose sagogryn, en pose byggryn, to poser sammalt, en fem kilos sekk ris, over to kilo sukker, en halv pose melis, en boks vaniljesukker, en eske maisenna, en såvidt åpnet pose spaghetti,  en stor eske corn flakes, en pose nøtter, frokostblandingen min med rosiner i og tørrforet til kattene.
– Nei, er det sant??
– Så sant som at jeg sitter her. Melbiller er fryktelige skapninger, verre enn kakerlakker og edderkopper og hoggormer… for du har vel aldri hørt om edderkopper og hoggormer som har gått løs på maten til folk… jeg måtte vaske og desinfisere hele kjøkkenet etterpå.
– Sumaja Jirde Ali må være fryktelig lei seg, først kakerlakk og nå melbille. Lurer på hva som blir det neste.


– Storhaug burde ha illustrert denne saken sin med et annet dyr, tenker jeg.
– Ååå.. hva slags, da?.
– Et hyggelig et… mange å ta av… en harepus med store morsomme ører, et to dager gammelt lam, en kattunge som leker med et garnnøste, en liten hundevalp som løper i ring etter halen sin, en nyfødt elgkalv som forsøker å stå oppreist, et rådyr på en sommereng i soloppgang, en liten bjørnunge som snubler i en trerot, en søt spurv som sitter på et fuglebrett og koser seg med loffeskiver med sirup på…
– Ehhh… jo, helt enig, men jeg tenker at det ville jo være… det kunne oppfattes litt… litt…
– Hva da?
– …eh, litt villedende, i forhold til utgangspunktet…
– Hææææ???

0 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg