LEGE UTEN GRENSER, ELLER BARE ET STAKKARS OFFER?

Artig, meget underholdende å følge norsk samfunnsdebatt. Nivået er akkurat passe, synes jeg… især hva angår innvandrings- og integreringspolitkk. Nå har norsk offentlighet fått en ny stemme… la meg presentere: Attiq Ahmad Sohail, norskpakistansk lege og samfunnsdebattant.

Jeg har smuglest nettpublikasjonen Resett og forstått at forholdet mellom Attiq A. Sohail og Resett ikke er det aller beste. Det ser ut til at alt begynte med Azra Gilani – vinner av Harry Hole-prisen – som sammen med datteren Maria i år utga boken En muslimsk mors kamp. Azra Gilani kom fra Pakistan for 45 år siden, er mor til fire – hvorav tre døtre – og synes ikke det er så hyggelig at pakistanske foreldre bosatt i Norge drapstruer døtre sine fordi de har kjærester, eller ikke er jomfruer når de gifter seg. Hun oppfordrer muslimske mammaer til å slå i bordet og ta et oppgjør med muhammedanske menns æres- og skambegreper.
Kan virke som Attiq A. Sohail ikke er så betatt av Grunnlovens paragraf 100, omhandlende ytringsfrihet, og han synes ikke det er no’ særlig bra at noen stiller spørsmål ved norsk integrerings- og innvandringspolitikk og har gitt tydelig uttrykk for dette i Aftenpostens debattsider. Resett engasjerte seg også litt i Gilani/Sohail- konflikten, og da ble det ugreie… det utartet litt, kan man vel si. Personer tilknyttet Resett skal ha mottatt flere ulekre meldinger fra Sohails facebook-konto, hvorav disse:

“Hold kjeft din horesønn. Morapuler. Dra til helvete med det råttne livet ditt. Jeg blokkerer deg heretter. Jævla stygge taper. Du er drit stygg.”

 “Du tror at de FRP tilhengerne som har kommentert artikkelen din har respekt for deg. Innerst inne hater de også deg og synes du er en stygg utlending. Skaff deg et liv.”
“Jeg driter så langt i deg. Du har alltid vært bakgrunnstøy i den norske debatten som alle egentlig driter i. Du har null respekt. Gå og slikk rumpa til HRS!”

Sohail ække så stiv i norsk, men innholdet er tindrende klart, og han bruker den norske ytringsfriheten ganske friskt. Den første meldingen var til en mann. De to siste sitatene er utdrag av melding sendt til en ung kvinne. 

Jeg er oppvokst i et delvis møblert hjem og går ikke av veien for litt røff muntlighet i lukkede herreselskaper. Men jeg ble nokså sjokkert. Kan det virkelig være sant? Har han skrevet dette? 
Jeg ringte Attiq A. Sohail. Han svarte ikke, men han ringte tilbake. Jeg spurte ham om det virkelig er sant at han har skrevet alt dette hvortil han svarte at noen har hacket hans facebook-konto og skrevet det uten hans vitende. Jeg spurte hvem som kunne ha hacket fb-kontoen hans… hvordan slikt går til. Han svarte at det kan ha vært flere, og jeg forsto at det ikke var tale om hacking i vanlig forstand, men venner/bekjente som har publisert fra hans fb-konto uten hans medvirkning. Jeg spurte om disse vennene har passordet hans. Han svarte hverken bekreftende, eller benektende. Jeg spurte om noen kunne ha sett sitt snitt og skrevet disse tingene mens han var på do og bæsjet, hvortil han ikke hadde noe svar… men han sa at angjeldende person, eller personer, gjorde det i beste mening “for å hjelpe og stå opp for ham”. Jeg spurte om han hadde mistanker om gjerningsperson(er). Han sa at han ikke har det. Da spurte jeg om hvordan han kan vite at dette ble gjort i beste mening. Det svarte han ikke på. Jeg spurte om han trenger slik hjelp. Han hadde ingen kommentar.
Han fortalte videre at denne “hackingen” er politianmeldt og rapportert til slettmeg.no. Jeg spurte om saksbehandler og saksnummer i slettmeg.no, hvortil han ikke svarte. Jeg ringte slettmeg.no. Derfra fikk jeg vite at der i går’n driver de ikke med politietterforskning og kan – i slike saker – bare gi råd og vink, eksempelvis politianmeldelse.
Hvis alt dette er sant, må det bety at Sohail ganske sikkert har prøvd å finne ut hvilke(n) av vennene hans som har misbrukt hans fb-konto – men har ikke lyktes. Har han gått til politiet? Tviler… saken ville nok uansett bli henlagt samme dag før lunsj.     
Alt i alt må en kunne utlede: Det må ha vært mange i Sohails hjem – eller på ei hytte – mens han var på do og hans facebook-side var tilgjengelig, og han må ha vært på do mange ganger; facebook-kontoen hans var angivelig i besittelse av en “hacker” flere dager.
Eller: Det er ikke bare Sohail som kjenner Sohails innloggingsprosedyre, og gjerningspersonen kan ha sittet i sin egen lenestol i sin egen stue og sendt disse meldingene.
Eller: Det er bare Sohail som har tilgang til hans facebook-konto. Hva skal man tro? Det lurer jeg fælt på. Er Attiq Ahmad Sohail offer for svææært dårlige venner, eller er han bare en helt vanlig løgner?  Det som imidlertid synes uomtvistelig, er at han er litt av en skrue… 

 

0 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg