DET SVUNDNE ER EN HALVLITER PILS

Her forleden slo jeg et slag innom en café i sentrum av byen der jeg bor. Jeg var tørst og bestilte en halvliter øl. Jeg lot blikket flakke omkring i lokalet. Uendret siden 1989. Ganske hipt. Forsoffen eleganse. Ganske pene mennesker. Kan godt tenkes at jeg dro gjennomsnittet ned.

En mann på min alder satt alene ved et bord ikke så langt fra. Noe kjent. Hvem? Jeg tvang hjernen til å tenke bakover og til sidene…. for faen, det er jo Peder … som ville bli russeformann, men måtte nøye seg med tittelen førsteogbesterussepolitikonstabel. Jeg kom til å erindre noe jeg aldri har glemt, bare nesten. På tide med oppgjør, tenkte jeg.
Jeg tok med ølet mitt. Uten å spørre satte jeg meg ned ved Peders bord.
– Hei, Peder.
Han løftet blikket fra avisen. Det var tungt, men han holdt det oppe og senket avisen.
– Ehh ..hææ… Torjus?
– I egen person.
– Litt av en overraskelse, åssen går det med den karen?
– Takk som spør, men dette er ikke en høflighetsvisitt.
– Ehh … neivel..
– Jeg skylder deg juling.
– Hææ?
– Husker du russetiden? Festen hos Jenny i klassen?
– Ehhh…
– Du rappet en dame fra meg, Peder. Utilgivelig. Jeg hadde tenkt å gi deg blodig nese, men glemte det…
– Ja, det var mye fyll, men si meg … hadde ikke du alt et kvinnelig bekjentskap?
– Men hun var ikke på den festen, Peder. Du rappet en dame fra meg. Du skjønner vel at det ikke kan gå upåaktet hen.
– Ehh.. det er en stund siden, dette.
– Sånne saker har ikke foreldelsesfrist. Vi snakker lojalitet blant menn. Jeg ville ikke gått i krigen med deg, Peder. Dessuten lånte du 30 kroner til en halvliter på Dickens. De pengene så jeg aldri igjen.
– Hmmm … det husker jeg ikke, men det er sikkert sant. Jeg beklager virkelig. Uartig anliggende, dette. Det er både sikkert og visst.
Jeg strammet meg på stolen, la stemmen dypt:
– Ok, Peder .. du kan velge mellom nesestyver og fransk mansjett spesssial.
– Uffda..
– Hva blir det til?
– Vel, hør her. Jeg giftet meg med den dama jeg rappet fra deg. Vi er ennå gift og har fire barn.
– Ååå?
– Og fem barnebarn.
– Jøye meg.
– Det jeg mener å si, er at damerapping ikke er bra, men det var alvor. Vi giftet oss. Formildende omstendighet, eller?
– Joa…
– Jeg beklager halvliteren jeg aldri betalte tilbake. Ren forglemmelse.
– Ikke desto mindre alvorlig, Peder. Gjeld er gjeld. Skal vi si et ganske hardt spark på skinnleggen?
– Hva med en minnelig ordning. Jeg betaler nå?
– Tja, la gå..
Peder vinket på servitrisen og ba om to halvlitere. Hun var av den kvikke sorten og returnerte straks med varene.
– Skål, Torjus
– Skål, Peder.

0 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg