HVA VILLE TALLAKSEN GJORT?

Jeg forsøker å være så politisk korrekt som mulig. Det er ikke helt sant, men det er ikke så vanskelig å unngå bruk av norske flagg. Jeg har en gammel, blå anorakk arvet fra faren min – påsydd et norsk flagg. Jeg bruker den bare når jeg ferdes alene langt pokkerivold fra folk, slik at jeg ikke risikerer å støte på og støte SVere, Rødt-kommunister og andre som synes det er no’ dritt å være norsk.
For det er jo blitt slik… man skal ikke være for gla’ i landet sitt, ihvertfall ikke vise det. Når hørte jeg sist noen hylle vår lille nasjon? Husker ikke. Man må jo være litt forsiktig, folk har lange ører, og man kan lett bli anklaget for å være nasjonalist, som er blitt samlebetegnelse for rasist, fascist, nazist og islamhater. Det tryggeste er å gå omkring med FNs bærekraftsnål på jakkeslaget… en fargesterk, rund dings som ligner en sånn medalje man trolig får etter å ha gått ti ganger i det årlige homotoget i Oslo.
Men i morra er det 8. mars. Den dagen i 1945 var det slutt på fem års nazikjør… slutt på ufrihet, frykt, henrettelser, drap, tortur… plutselig kunne nordmenn si og skrive hva de ville, de kunne reise hvorhen de ønsket uten reisetillatelse og legitimasjon. Alle var glade og kastet seg i hverandres armer, heiste flagg overalt og drakk seg fulle… og året etter ble mange babyer født – og noen av mødrene var litt usikre på hvem som var faren, men slik kan det gå når man feirer grundig.
8. mai er virkelig en dag å feire. Samtidig vil man jo være politisk korrekt. Jeg har et flagg, et balkongflagg… selv om jeg bare har en veranda hvortil festet en flaggholder. Det mest politisk korrekte vil være å lime FNs bærekraftsnål på toppen av flaggstangen, men da vil den være usynlig for alle fem meter unna og ingen andre enn jeg kommer nær det flagget, og naboen bor ti meter unna.
Jeg var litt usikker på hva jeg skulle gjøre, inntil jeg tenkte på de som under krigen gjorde hva de kunne for motarbeide det bekmørke nazikjøret og gjenvinne Norges frihet og hva de ville tenkt om religionen som i Norge praktisk talt er likestilt med kristendommen: Islam.
Hva hadde motstandsmennene og -kvinnene tenkt om islam og gærne muslimer som hater frihet, skyr demokrati, skjærer i stykker småjenters kjønnsorganer, driter i alle lover utenom Allahs, raner, knivstikker, brenner biler og tilber en voldelig pedo som har vært dævv i 1388 år…. kanskje at islam faen ikke er stort nedre enn nazisme: Totalitær ensretting, diktatur, ufrihet, vold, drap, uendelig åndsfattigdom…
Hva hadde Johan Edvard Tallaksen sagt? Han var en av de tøffeste motstandsgutta, han skjøt og drepte SS-Hauptscharführer Wolfgang Kruppa på åpen gate i Oslo i 1944 og kom seg unna. Senere samme år ble han tatt til fange og begikk selvmord i en celle på Akershus festning, for å unngå sprekk i forhør under ledelse av Siegfried Wolfgang Fehmer.
Hva ville Tallaksen gjort i morra tidlig, ville han heist det norske flagget? Jeg tror det.

1 kommentar

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg