TO SOM PÅ EN MÅTE TENKER MASSE OM EKSPLOSJONEN I DRØBAK OG YTTERLIGGÅENDE HAGEEIERE SOM IKKE GÅR AV VEIEN FOR LITT VOLD OG HELST VIL KVERKE NABOEN

Jeg har en venn som er medlem av SV. Han har lenge vurdert å melde seg ut av partiet. Han har tenkt intensivt på det etter at han overhørte denne samtalen mellom to partifeller på en partitilstelning i går kveld:
– Fælt med denne eksplosjonen i Drøbak, tenker jeg. Tenk at noen kan finne på å sprenge inngangspartiet til en bolig, bebodd av en familie med seks voksne og barn. Politiet etterforsker det som drapsforsøk.
– Ja, det er fælt.
– Mange snakker om at dette bare er begynnelsen på svenske tilstander her i Norge.
– Gjengrelatert, mener du? Innvandrerungdom, på en måte?
– Ja, jeg vet ikke, men…
– … hvilken årstid har vi?

– Det er travle tider blant hageeiere, tenker jeg. Folk forbereder hagene sine til vinteren. Mye skal gjøres, hekker skal klippes, løv skal rakes og noen vil kanskje felle et tre som på en måte står i veien for sola.
– Ehh…
– Fine hager i Drøbak. Folk der er fanatisk opptatt av hagene sine. Litt av noen snobber, de kaller seg havehavere. Da jeg var ung, var jeg sammen med en gutt fra Drøbak. Han bodde hjemme hos mor og far. De hadde en stor og velpleiet hage, men de hatet naboen. Det utviklet seg til en kraftig krangel. Uløselig konflikt, omtrent som den mellom Israel og palestinerne på en måte.
– Ehh … men…
– Stridens kjerne var en tujahekk i tomtegrensen. Uenighet om hvor høy den skulle være. Det sto om cirka 32 centimeter.
– Men…
– Faren til kjæresten min var motstandsmann under krigen og hadde flere uregistrerte våpen på loftet. Det sies at han en gang pirket naboen under nesa med pipa til en Stengun…
– Ååå?
– Han var lei av naboens katt, som på en måte hadde for vane å krysse tomtegrensa og bæsje i rosebedet hans.
– Men dette, politiet snakker jo om…
– Trolig er det snakk om en hageeier som er blitt kraftig provosert av naboen, tenker jeg… som kanskje har bygget en bod for nær tomtegrensa. Eller det kan være at naboen ikke gidder rake løv, som vinden tar med seg over grensa… høyst sannsynlig en nabokrangel som har pågått i mange år, kanskje over flere generasjoner, tenker jeg  … og til slutt har det klikket helt for en av dem, på en måte… ja, så forsøkte han å drepe naboen med sprengstoff, tenker jeg.
– Men..
– Jeg tenker at han sikkert er medlem i Det norske hageselskap. Det er en ganske autoritær og mektig organisasjon. 25 000 stivsinnede medlemmer, de fleste i høstlig aldersklasse. Jeg har hørt at mange dem ikke går av veien for ganske grov vold – om en sjelden roses velbefinnende står på spill i utsvevende hageselskap, eller brøytebilsjåfører sneier borti en livskraftig buksbomhekk.

0 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg