TO SOM TENKER NYTT OM BISTAND OG BILBOMBER OG SÅNN

Jeg har en venn som er medlem av SV. Han har lenge vurdert å melde seg ut av partiet. Han har tenkt intensivt på det etter at han overhørte denne samtalen mellom to partifeller ved en partitilstelning i går kveld:
– Er så fært med alle disse bombene i Afghanistan, tenker jeg.

– Jeg så på Dagsrevyen i sted. 21 bilbomber i Kabul siste måneden. Folk blir sprengt i fillebiter. De tør såvidt gå ut døren.
– Ååå??
– Det er så fært, at … og rart, også … islam er jo fredens religion, det er jo noe alle vet, tenker jeg.
– Det tenker jeg også, alle sier jo det, også Barack Obama … ja, også alle muslimer i hele verden, og dem er det ganske mange av.
– Det er noe med debattklimaet der nede, tenker jeg. Har de for eksempel debattprogrammer på TV, der folk som er uenige kan komme sammen til dialog og diskusjon? Det tviler jeg på.
– Sånn tenker jeg, også. Vi har jo Fredrik Solvang og Debatten, men det har ikke Afghanistan. Jeg tenker at afghanerne gjerne vil ha det, men ikke vet hvordan de skal få det til, for det er jo sånn at all disse landene med krig og massakrer, sult og nød, egentlig vil bli som oss nordmenn, tenker jeg.
– Det tenker jeg, også.
– Jeg tenker at man kan tenke litt nytt om bistand. Hva om Norge sender en delegasjon fra NRK til Afghanistan og lærer opp afghanske journalister til å lage debattprogrammer. To debattprogrammer i uka og jeg tenker det blir færre bomber i gatene.
– Ja, for det handler om dialog og å rydde opp i misforståelser, tenker jeg.
– Nettopp. Dialog er stikkordet. Hvis bare folk kommer sammen og snakker, slik som i Debatten, vil forståelsen for hverandre øke og det kan bli fred Afghanistan.
– Det tenker jeg, også. Jeg tenker på sånt cirka hver dag.
– Ole Torp er jo en skikkelig flink journalist, som ikke går av veien for å ta opp kontroversielle temaer på en fin og høflig måte. Han kunne vært med i startfasen og ledet disse programmene.
– Men kan han afghansk, da?
– Nei, men engelsk. Deltagerne kan snakke engelsk. De har nok gått på videregående og har lært seg engelsk, enten som obligatorisk fag, eller valgfag med fordypning, tenker jeg.
– Ja, selvsagt. Det tenkte jeg ikke på…

0 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg