SOMMERKVELD VED FJORDEN

Jeg lengter til sommeren, for det er bare da slikt er mulig:

– Jeg har fått flått, sa hun og stilte seg opp foran ham. Hun var svett… iført den grønne, gamle, falmede shortsen sin, med svarte flekker etter grilling, noen blå etter blåbærplukking. Han reagerte ikke, satt med en mobiltelefon i fanget og leste nyheter, som sluttet å være nyheter for et døgn siden. Det var sommer.
– Hørte du ikke, jeg har flått.
– Flott, sa han.
– Faen ta deg, du er ikke interessert i en dritt. Hvordan ble du sånn? Hva er det du egentlig bryr deg om?
– Ungene er store og jeg kan ikke gjøre stort med flått som du sier du har fått.
– Sier… tror du ikke jeg har flått?
– Jo, du får masse flått hver sommer, og du pleier ikke snakke om det.
– Det er ikke noe å snakke om, men denne gangen trenger jeg hjelp.
– Er det ikke bare å nappe dem ut, slik du pleier?
Han lot som om han leste nyheter. Han holdt telefonen opp foran seg.
– Jeg ække slangemenneske.
– Selvsagt ikke… du er en helt vanlig dame i offentlig sektor. Hvilket lønnstrinn?
– Du er en kødd. Jeg har fått flått på fitta.
Han skvatt litt, men mistet ikke telefonen. Han tenkte at han ikke har tenkt så mye på hva som er under klærne hennes på minst fem år.
– Jeg kjenner det… vet ikke hvordan den har kommet seg inn dit.. men jeg kjenner det, det klør. Du må se på det.
– Du burde skifte ut den shortsen, den er gammel og slaskete. Kjøp ny… det vil gjøre det vanskelig for flåtten å…
– Greit-greit-greit-greeeitt, men det er skjedd…. du må ta tak.
– Det er salg nede på det senteret….
– Du er en dritt, vet du det…
– Så så… har du ikke et sminkespeil? Du kan låne lommelykt av meg.
– Fy faen… jeg skjønner ikke at jeg giftet meg med deg. Jeg skulle hørt på far.
– Jeg skulle hørt på mor. Indre eller ytre?
– Hæææ??
– Kjønnslepper… eller lenger inn, der det er tørt.

Han reiste seg fra sofaen, kastet et blikk ut av vinduet. To seilbåter uten seil  beveget seg sakte vestover. Skulle ikke solgt den enmannsjolla, tenkte han og gikk mot kjøkkenet. Han åpnet kjøleskapet og løftet ut en boks pils. Han gikk tilbake. Hun sto med bred beinstilling. Han så et sort hull – .038. Han hørte ikke smellet. Han merket ikke at det ble et hull i pannen hans. Han ramlet. Han drakk aldri øl mer…

0 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg