FITTESAFT OG NORSK AKADEMI

Dagen i dag er en stor dag for alle som er glad i språket vårt. Det Norske Akademi for Språk og Litteratur har i dag – etter 17 års arbeid – utgitt Det Norske Akademis Ordbok (NAOB). Det er bare å taste naob.no og vips: Tilgang til omtrent 225 000 norske ord og uttrykk, med forklaring og cirka 300 000 sitathenvisninger fra litteratur og presse. NOAB er en videreføring av Norsk riksmålsordnok, modernisert, oppdatert  og digitalisert. Fett!

Nesten som julaften… hvilken presang skal jeg åpne først. Ikke så lett å bestemme seg. Skal jeg taste inn “friskus”, “fjordarm”, “budsjettforhandling”, “varslingssak”, trakassering”, “rhodondedron, “spilloppmaker, “utslippsnivå”..? Jeg syntes det var svært vanskelig å velge ett av disse fine ordene.. så jeg tastet “fitte” og fikk 15 treff hvorav “fittehår, fittesnik”, “fittesaft” og “bjørnefitte”. Jeg trykket på “fittesnik” og fikk vite at ordet er sammensatt av to ord og er et substantiv…det  vissste jeg, men her er også to henvisninger til ordet brukt i litterær sammenheng hvorav: at en mann legger merke til en kvinne betyr ikke nødvendigvis at han er en fittesnik, kanskje han bare er oppmerksom? (Sverre Knudsen: De aller nærmeste LBK).
Hva med sprutorgasme. Jeg tastet inn og fikk en grei fysiologisk forklaring og mange jenter har unnlatt å slippe sprutorgasmen løs sammen med sin partner…  fordi det er tabu- og skambelagt (Moss Avis 06.06.2012/20).
Jeg tenkte at det fikk være nok griseri, men det er lettere tenkt enn gjort. Jeg tastet inn “pulejente” og fikk ingen treff, men et spørsmål: Mente du dølejente, gulljente?  Nei, jeg gjorde ikke det, men de kan jo være synonymer under visse omstendigheter. Jeg tastet inn “luremus”, ordforklaringen er helt i tråd med mine erfaringer, og den litterære referanse er: “Du er så luremus, Siwa!” Jeg kjenner sinnet komme så fort han sier det ordet. «Luremus? Luremus?! Hvorfor det? Fordi jeg ikke vil ha sex?!” (Elin Rise: Luremus LBK)
Sånn kan man holde på i det uendelige, og man kan selvsagt taste inn “utslippsnivå” og “rhododendron”, men det gjør jeg heller en annen dag… eller neste år.

 

 

 

0 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg