TELEFON FRA PRINSENGRACHT

Fikk telefon fra min gode venn Robbie i går. Som noen vil huske, var han min korrespondent i LOL-byen og rapporterte jevnlig fra Black and Blue and Sometimes Shattered Hearts Club and Texas Honky Tonk Hotel and Cantina. Etter LOL dro han ikke til Norge, han fryktet sin kone. Han dro direkte til Amsterdam for å slappe av litt og gå på skøyter på kanalene. Isen er i ferd med å bli utrygg, han har trukket inn i sin stambar, beliggende i Prinsengracht, ikke langt fra Anne Franks hus. Ralf mistet mobilen sin i en råk i isen tidligere på dagen, men han er venn med Joop, bartenderen… og fikk låne telefon:
– Næmen, er det ikke Robbie?
– Jo, det er da det.
– Hva kan jeg gjøre for deg? Jeg har gjort alt og mer enn mest for å roe ned kona di. Ingenting hjelper. Tror du skal bli en stund til.
– Jeg har viktigere ting å snakke om.
– Jeg lytter.

– Du vet jo alt om kronprinsesse Mette-Marit og hennes helt spesielle handlekraft hva gjaldt omhåndtagelse av Kim Jong-uns blodsprengte kåtskap.
– Jeg vet det meste, men ikke så mye om det som er skjedd etterpå… bortsett fra at Kim vil snakke med Trump, og Trump vil snakke med Kim.
– Hvem kan vi takke det for, tror du?
– Mette-Marit?
– Nettopp. Det mange har prøvd på i 65 år greide prinsessen på fem minutter. Verdenssensasjon, men metodevalget hennes var jo litt uortodoks, og det er litt hysj-hysj alt sammen.
– Det er forståelig.
– Hun kommer til å få Nobels fredspris for 2018.
– Kødder’u???
– Nei, hun får ikke den offisielle fredsprisen, men Nobelkomiteen har i hemmelighet beordret tilvirkning av to sett fredspriser, med diplom, medalje og penger og alt. Mette-Marits sett er topphemmelig og vil bli tildelt i Fugleværelset på Slottet med nesten ingen tilstede. 
– Sikre kilder?
– Dønn sikre. Og vet du… Olemikkk Thommessen foreslo seg selv som seremonimester, i kraft av å være Høyt Lysende Salomos Betrodde Bror.   
– Saft suse. Hva sa Kongen til det?
– Ifølge mine kilder ble han så forbanna at han ba Thommessen dra til helvete. Det er sjelden klar tale fra den kanten.     
– Vel vel, da er det bare å gratulere prinsessen – flink pike.
-Jepp, men dette er like hemmelig som karamellpuddingoppskriften til svigermora mi. Tenk om kjøtthuene i Se og Hør får snusen i dette. Du må holde tett. 
– Selvsagt, Robbie.. stol på meg. Hils Joop. Snakkast…   

0 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg