Aldri mer Nina Pril.. eller…

Kan ikke si annet enn at jeg har vært nokså urolig den siste tiden. Overalt og histogherfra har jeg hørt at Norge nærmest er å ligne med et gigantisk bol av høyreekstreme… nazister, fascister og rasister. Sikkert flere hundre tusen stykker, som marsjerer med jernbeslåtte hæler omkring på gater og streder og sprer frykt og bæven.

Dette har fått meg til å tenke på mangt, meget og enda litt mer… for 38 år siden var jeg i USA, i en av sørstatene. Jeg var der sammen med andre som snakket norsk. I en butikk henvendte en dame seg til meg. Hun var blid og spurte om jeg var fransk. Jeg svarte at jeg var fra “Norway”, men hun hørte kanskje “no way”. Hun sa at hun syntes språket mitt hørtes ut som fransk. Fin melodi, sa hun. Jeg kvesset diksjonen og sa “Norrwaaay”, men jeg tror ikke hun hadde hørt om det landet før. Hun spurte deretter om jeg var jøde. Jeg ble ganske paff og sa at jeg var norsk. Jeg forsøkte å hjelpe henne litt, tror jeg sa “Nansen,  Amundsen, oil and skiing”, eller noe sånt. Det hjalp ikke mye; amerikanere er ikke verdensberømt for kunnskaper om oversjøiske deler av verden. Jeg ble ikke fornærmet, langt ifra. Ikke no’ galt i være fransk jøde. Resten av dagen tullet jeg litt med dette og var litt mer opptatt av penger enn vanlig, vurderte også å kjøpe en uniform og noen plastmedaljer og leke Alfred Dreyfus, den franskjødiske artillerioffiseren som i 1894 ble tiltalt og senere urettmessig dømt for spionasje til fordel for Tyskland. Skandale. Tidenes justismord. Årsak: Antisemittisme. Jeg kjøpte en sixpack Budweiser i stedet.

Back to Norway, 2018:
En viss uro, absolutt. La oss holde fascismen borte, den oppsto i Italia og alle vet at italienere i mangt og meget er noen ordentlige tullebukker.. neida, bare kødda.. men vi sier at vi holder oss til nazisme og rasisme.
Jeg var altså litt engstelig, hadde denne sørstatsepisoden i tankene. Var slettes ikke fortrolig med tanken om å forlate huset jeg bor i og stige ut i åpent nabolag og vel så det. Hva om jeg skulle påtreffe en skikkelig fæl og durkdreven nazist, som ikke ville ta fem øre for å suge tak i meg og sette et nakkeskudd fra en Walther P38 med sleide påstemplet tysk ørn med hakekors i klørne.
Alle rasister er ikke nazister, men alle nazister er rasister. Jeg har riktignok brune øyne, men moderat oppstoppernese, er ganske svakt pigmentert og håret mitt er mye kortere enn den gangen deep south, det kan tenkes at luggen min anno 1980 var litt sånn sionistisk å se til. Kan godt være det.
Men hvis en helt vanlig amerikansk dame, endatil edru, kunne tro at jeg var jødisk, hva kan ikke norske nazier tro i dag? Er jo ikke kjent for kolossale kognitive anstrengelser og høyt opplysningsnivå, disse nazzene. Det har jeg ihvertfall lest et sted. 
En hel uke turte jeg ikke gå ut av huset. Til slutt måtte jeg, ellers hadde jeg spist stearinlys og tapeten av veggene – og kanskje i siste instans mine egne lorter. Jeg tok forholdsregler. Jeg snek meg avsted, så meg over begge skuldrene, spanet etter hyperbrutale nazister som kunne tenkes å kverke meg. Hvis en  situasjon skulle oppstå, hadde jeg som siste forsvarstiltak besluttet å rive opp buksesmekken, ta frem tissen og rope: SE HER, JEG ER IKKE JØDE.. JEG ER IKKE OMSKÅRET!!!!
En dag ringte jeg min venn Robbie og forklarte min frykt, hvortil han sa:
– Nå må du skjerpe deg, du ser mindre jødisk ut enn Elmer Midd.
Jeg ble litt roligere, men her om dagen var det 9. april, og jeg leste i Aftenposten at noen hadde hengt opp bannere med teksten VI ER TILBAKE, flankert av hakekors. Da ble jeg nervøs igjen, men litt roligere da jeg lenger ned i saken leste en forskers uttalelse om at i hele Norge finnes bare omtrentlig 40 naziaktivister, trolig hjemmehørende i noe som heter Den nordiske motstandsbevegelsen – hovedsaklig et svensk anliggende..
Jeg ringte min venn Robbie igjen og opplyste om dette tallet. Siden sist hadde han tatt noen telefoner, fra sin stambar i Prinsengracht, Amsterdam:
– Og cirka 40 hangarounds. Det blir 80 tilsammen i den norske filialen. 80 dividert på 5,3 millioner innbyggere gir en prosentuell andel pålydende 0,00151. Hvor ofte har du vunnet i lotto i det siste?
– Det finnes vel andre høyreekstreme?
– Ordet høyreekstremisme er like misbrukt som rasisme. Venstresidens etterrettelighet i orderi er noe under pari om dagen, men jeg har snakket med en forsker. Han nevnte tre kategorier. Vil du høre?
– Kjør på.
Den nordiske motstandsbevegelsen, som vi har snakket om…  raserevolusjonære nasjonalsosialister. Vi snakker hardkokte nazzer, avvikling av demokratiet i Norge og innføring av et slags diktatur med befolkning av renraset, etnisk hvit befolkning. Noen kaller dem breivikister. 40 aktivister.  
– Og?
–  Etnopluralister… nasjonalister som hevder at alle raser er like gode, men at de skal holdes adskilt.. man vil for all del forhindre kulturmølje og biologisk raseblanding. Antall ukjent. 
– Og?
– «Similisene»… de vil forby islam i Norge, alle muslimer må slutte å tro på Muhammed… full  assimilering. Alle skal spise Kvikk lunsj på vei til Kikut og surkål når de kommer hjem. 
– Den siste varianten virker vrien. Jeg tror forresten mormor var etnopluralist, uten å vite det. Hun var født i 1895, vest i Telemark.
– Det er nok breivikistene som kan være farlige.
– Men er etnopluralisme og assimilering spesifikt høyreekstremt?
– Godt spørsmål, glemte å stille det til forskeren.
–  Hva er din konklusjon?
– At nordmenn flest aldri har vært noe gla’ i nazisme, og sannsynligheten for at du blir bitt av flått til sommeren er langt større enn at du påtreffer en farlig nazist.
– Jeg er aldri ved kyststrøk om sommeren.
– Skal du til Sverige?
– Nix. 
– Da er du helt trygg.

0 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg