DEN FORSVUNNE IMAMEN

Jeg hørte en eksplosjon, en ganske kraftig en. Jeg var på vei ut fra en matbutikk i Åmot, Vinje i Vest-Telemark. Jeg hadde stoppet der, på vei sørover til nabokommunen Tokke.
Kan ikke si annet enn at jeg skvatt litt. Min enkle hjerne koblet øyeblikkelig sammen smellet og muslimsk populasjon i Vinje. På vei bort til bilen min påtraff jeg en en eldre kar med stokk. Jeg stoppet ham og spurte:
– Høt æ detta, æ det muslimane som æ misnøgde med nøkø og sprengjer seg sjave og are fokk fleire hundre meter uppi lufta?
Den gamle mannen, som sikkert husker maidagene i Vinje i 1940 som det var i forgårs, flirte litt og sa:
– Neidå, det æ berre liti grandi vegarbei’ på E-134 hera burti. Du træng ikkje vera rædde.
Jeg ble litt beroliget, men fortet meg bort til bilen, vred om tenningen, satte den øyeblikkelig i gir og ga gass sørover – ut av Vinje kommune.


Jeg tenkte ikke mer på dette før jeg i går leste en sak i Vårt Land under tittelen:
VERDENS FØRSTE NYNORSK-MOSKÉ
Ingress:
Den muslimske forsamlingen i Vinje i Telemark er den første av sin sort: Her snakker imamen vinjemål og forkynner islams lære på nynorsk.
Særlig, tenkte jeg. Jeg tror det når jeg hører det. Jeg studerte et gruppebilde innledningsvis i teksten: 12 personer (fem brune, sju hvite) hvorav bare tre nevnt i bildeteksten – menighetsleder Hassan Samahle, sogneprest Tor Eivind Erikstein og biskop Stein Reinertsen. Er imamen på bildet? Kan det være han med oransje hår, som ser litt skummel ut?
Jeg ringte journalisten som skrev saken, men hun hadde aldri snakket med imamen som snakker vinjemål, aldri sett ham, kjente ikke navnet hans.
Jeg ringte sokneprest Erikstein, som heller ikke kjente imamens identitet. Han hadde såvidt snakket med imamen og hadde ikke inntrykk av at han behersket norsk i nevneverdig grad, følgelig ei heller vinjemål.
Jeg fikk kontakt med biskop Reinertsen, som sa at imamen er nummer to fra venstre på angjeldende bilde, har oransje hår og ikke snakker  norsk.
Men jeg kunne ikke utelukke at imamen er et fabelfantastisk språkgeni og har lært seg norsk og vinjemål i løpet av det siste døgnet. Jeg ringte Salahme, forstanderen i den muslimske menigheten i Vinje. Han sa at imamens navn er Muhammed Tamim. Jeg spurte etter telefonnummeret hans, hvortil Salahme sa at det kunne jeg få oversendt via SMS – forutsatt at imamen gikk med på det.
Jeg fikk aldri noen SMS fra Salahme. Tamims telefonnummer er ikke oppført på 1881. Jeg ringte assisterende rådmann og integreringsansvarlig Anders Sandvik i Vinje kommune. Han tok ikke telefonen, men ringte tilbake og sa at skulle prøve å skaffe imamens telefonnummer.
Assisterende rådmann Sandvik er en mann som leverer. Han sendte en sms med imamens telefonnummer.
Jeg ringte Muhammed Tamim. Han lo ganske høyt da jeg spurte om han var imam i Vinje, for det var han ikke. Hvem er imam i Vinje, da? Det var Tamim litt usikker på. Underlig, du som er menighetsleder burde vite hvem som er imam i menigheten din, sa jeg til Tamim og nevnte at alle tror han er imamen i Vinje. Hvis ikke du er imam, Tamim… hvem er da imamen? Tamim, som altså ikke er imam, sa at imamen er Ali, eller sheikh Omar. Ikkeamim Tamim hadde ikke telefonnummeret til sjeik Omar, men jeg fikk nummeret til Ali, som i tillegg heter Abdi Muhammed. Jeg ringte ham og spurte om han er imamen i Vinje.
Jeg er ikke imam, sa Ali. Hvem er imamen, da, spurte jeg. Det er sjeik Omar fra Somalia som er imam, sa Ali. Har han oransje hår, spurte jeg. Ja, sa Ali. Snakker han norsk? Nei, sa Ali.
Har du telefonnummeret hans, spurte jeg. Han er på ferie, sa Ali. Hvor, spurte jeg. Men det visste ikke Ali. Blir imamen lenge borte? Vet ikke, sa Ali. Kanskje han er på Gjøvik og besøker søskenbarnet sitt, resonnerte jeg… for æille har et syskenbån på Gjøvik.


Veldig synd at imam sjeik Omar er bortreist, ikke kan norsk og følgelig ei heller behersker vinjemål. For jeg hadde håpet han kunne snakke bred dialekt og kanskje synge litt for meg:
Å hei, å hå, det fær så gå
Eg tregar meste på Tulla,
for ho var krulla i ulla
.. og straks etter redegjøre for hvor langt han er kommet i arbeidet nevnt i Vårt Land:
“Verdens første og eneste nynorske, muslimske forsamlingshus har som sitt fremste mål å oversette koranen til nynorsk.”

0 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg