FOLK OG RØVERE OG HELGESEN

Repetisjon: Jeg passerte to bomstasjoner i Tønsberg, september 2018. Det kostet kroner 17,-. Jeg glemte hele greia. Fakturaen pålyder nå 454 kroner, en økning på 2570 prosent.
Vegfinans er fordringshaver. Inkassoforetaket Kredinor er innkrever, eller torpedeo – som noen kaller det.
Noen mener det ikke er mulig å tenke seg mindre skapende virksomhet enn inkassobransjen. Det er ikke helt korrekt. Inkassobransjen skaper veldig dårlig stemning, sterk irritasjon, pusteproblemer, blodtrykksavvik, sjokk, sinnemestringsproblemer, lavere terskel for bruk av grov vold, intensivert alkoholbruk, narkotikadebut, gjeldsslaveri, vinningskriminalitet, øksedrap og sluttelig lukket avdeling på Ila..
Ikke så veldig hyggelig bransje, altså. Administrerende direktør i Kredinor er Tor Berntsen.


Tor Berntsen er litt som Al Capone, før han han ble gangsterkonge i Chicago. Da var han under Johnny Torrios regime og tok seg blant annet av pengeinnkreving, men Capone var ikke på langt nær så grådig som Berntsen, som opererer med flere tusen prosents påslag.


Administrerende direktør i Vegfinans, Nils Christian Helgesen, er å ligne med Al Capone etter at han tok over alt og ble gangsterkonge. Da slapp han nemlig å gå gatelangs i skumle South Side, Chicago, og kreve inn gryn.
Han fikk andre til å gjøre jobben. Capone selv tilbragte det meste av tiden på Lexington Hotel, Michigan Ave./22. Str., der han leide en hel etasje og spiste, drakk børst og hygget seg med horer.


Akkurat som vinningskriminelle flest satser også Vegfinans på anonymitet. Hjemmesiden deres er ikke så veldig informativ, og det er ikke lett å finne ut hvem som leder selskapet. Man må lete.
Jeg fant administrerende direktør Nils Chr. Helgesen i en årsrapport fra 2017, der han under mellomtittelen Vi HAR  STYRKET OG UTVIKLET INNKREVINGEN skriver:


I 2017 har vi fokusert på effektivisering av innkrevingen, og hvordan vi kan nå trafikanten på en rimeligere og enklere måte samtidig med at service og kvalitet opprettholdes.
Vegfinans har noe de kaller Våre verdier, to av dem er:
Åpenhet
Konsernet skal ha en åpenhet internt i organisasjonen og i møte med omgivelsene.
Service
Konsernet skal møte kunder med serviceinnstilling og respekt.

Repetisjon: I går ringte jeg Vegfinans og presenterte meg ved fullt navn for å snakke om faktura sendt meg via Kredinor. En dame svarte. Hun kalte seg Bianca. Hun nektet å redegjøre for sitt etternavn..
I dag ringte jeg Vegfinans for  å snakke med administrerende direktør, Nils Chr. Helgesen. Jeg ønsket samtale om overstående verdier – åpenhet og service. Og litt om min faktura.
En dame plukket opp telefonen. Hun kalte seg Hannah og nektet å si etternavnet sitt. Jeg sa jeg ønsket å snakke med administrerende direktør Nils Christian Helgesen. Umulig, sa Hanna. Hvorfor det?  Men det var visst bare sånn. Jeg måtte gå inn på siden deres og fylle ut et kontaktskjema. Men er Helgesen på jobb i dag? Ja, det er han, sa Hanna og  jeg la på.
Ikke så langt fra meg til Vegfinans’ lokaler. Jeg kjørte avsted. Ingeniør Rybergsgate 99. Skummelt strøk. Ikke noe sted for folk med svake nerver. Trolig mye krimkram her, tenkte jeg. Jeg holdt godt på lommebok og mobiltelefon da jeg smatt ut av bilen.
Ingen bygning påført skilt med Vegfinans noe sted. Jeg spurte tre karer som røkte utenfor en bygning. De pekte. Jeg gikk i pekefingerretning.

Anonym bygning. Intet firmaskilt. Jeg ringte på en klokke og kom meg innenfor.  Opp i 3. etasje. Ny ringeklokke. Jeg dyttet på knappen. En skjeggete mann åpnet og spurte hva jeg ville. Snakke med direktøren om fakturaer og verdier og sånn, sa jeg. Jeg fikk tildelt en sofa og beskjed om å vente.
Etter rundelig regnet et minutt kom en dame og sa at direktør Helgesen er opptatt og ikke tilgjengelig. Han hadde nok ikke spurt så mye om hva henvendelsen gjaldt. Det forsto jeg på damen foran meg.
Hva heter du, spurte jeg. Birgitte Johansen, sa hun. Du er skikkelig modig, sa jeg. Hæææ, sa hun…

0 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg