TO SOM TENKER MASSE OG FØLER LITT ATTPÅ

Jeg har en venn som er medlem av SV. Han har lenge vurdert å melde seg ut av partiet. Han har tenkt intensivt på det etter at han overhørte denne samtalen mellom to partifeller på en partitilstelning i går kveld:
– Hørt om de to mennene som ble overfalt i Groruddalen nyttårsaften?

– Brukne ribbein, brukket nese, spark mot hode, utslåtte tenner, indre blødninger og et øre ble skåret av på en måte…
– Næmensåfærtda! Sånne bør bare straffes hardt og sette i fengsel i mange år, tenker jeg.
– Det var visst en gjeng innvandrerungdommer.
– Ååååå…
– Jeg tenker at de ble provosert av at de to mennene var hvite, etnisk norske og hadde masse fyrverkeri som de selv ikke hadde. Altså utenforskap. Ingenting skjer av ingenting, tenker jeg. Alt henger sammen med alt. Det var det Gro Harlem Brundtland pleide si, og jeg tenker at hun er en av de klokeste damene Norge har hatt og har.
– Jo, det er sant… og det var vel sent på kvelden og alle fritidsklubbene var stengt, tenker jeg.
– Nettopp. Det er ganske ansvarsløst å stenge fritidsklubber tidlig på nyttårsaften, på en måte. Disse ungdommene ble nok svært lei seg og visste ikke hva de skulle ta seg til… jeg tenker at det er Oslo kommunes feil.
– Men å skjære av et øre, det er jo litt uheldig, tenker jeg…
– Jeg tenker at det er resultat av posttraumatisk stressyndrom og dårlig hørsel på en måte.
– Åååå???
– Mange av disse ungdommene har opplevd krig og masse fært… kanskje en av dem var i nærheten av en selvmordsbomber da det smalt. Han kan ha skadet hørselen. Kanskje blitt døv på en måte.
– Ja?
– Da er det selvsagt svært provoserende å se hvite nordmenn gå omkring med ører som virker helt fint og ikke tenker på de som har ører som ikke virker no’ særlig, tenker jeg.
– Hmmm.. ja, det tenker jeg også når jeg tenker meg om
– Også ble kanskje fyrverkeriet for mye for dem, minnet dem om krig og elendighet og sånn, slik at de gjorde handlinger som de normalt ikke hadde gjort.
– Nettopp, hvis Oslo kommune hadde vedtatt forbud mot nyttårsfyrverkeri, hadde dette ikke skjedd, tenker jeg
– Det tenker jeg, også… og hvis fritidsklubbene hadde vært åpne, slik at at disse stakkars guttene kunne spilt bordtennis, ludo og kinasjakk…
– Der ser du hvordan det går når kommunen ikke tar ansvar.
– Jeg føler at det er en form for rasisme.
– Det føler jeg, også..

0 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg