TO SOM TENKER MASSE OM INNVANDRERE, GJENGVOLDTEKTER OG KULTUR OG SÅNN

Jeg har en venn som er medlem av SV. Han har lenge tenkt å melde seg ut av partiet. Han har tenkt mer på det etter at han overhørte denne samtalen mellom to partifeller ved en partitilstelning i går kveld:
– Hørt om de seks guttene som i Oslo tingrett bare fikk samfunnstjeneste og noen dagers fengsel for to tilfeller av grov gjengvoldtekt av ei mindreårig jente? Hun ble også drapstruet.  Jeg tenker at de burde ha fått kuttet av seg pikken og tilbragt mange år i fengsel.
– Ehh … hvor har du lest dette?
– Jeg har ikke lest det, jeg hørte det av en venninne på jobben som hadde lest det. Hun var helt sjokkert og lurte på hva som går av norske domstoler. De voldtok den stakkars jenta etter tur og truet med drepe henne. Kan du skjønne hva som går av unge menn nå om dagen…

– Du virker ikke sjokkert, men det er helt sant. Dommen falt her om dagen.
– Ja, men det er snakk om innvandrergutter..
– Ååå??
– Ja, og de ter seg jo litt annerledes, tenker jeg. Disse guttene har nok problemer med å tilpasse seg norsk kultur og sånn. De er sikkert fra Syria, eller andre land med krig og elendighet, tenker jeg. De er sikkert traumatiserte på en måte og vet hverken ut eller inn og ikke hva som er rett og mindre rett. I tillegg kommer trangboddhet og dårlig økonomi og sånn .. også har vi jo denne systemiske rasismen som gjennomsyrer hele landet vårt, og hverdagsrasismen som også inkluderer helgene. Ikke rart at disse unge mennene blir helt fortvilet og føler seg helt uttafor.
– Men…
– De guttene var bare 15 og 16 år gamle da de voldtok den jenta,  og du vet vel hvor dårlig det er med fritidstilbud øst i Oslo. Hadde Oslo kommune vært mer på tilbudssiden, hadde vi ikke hatt disse voldtektene, tenker jeg. Problemet er at Norge…
– … men jeg vokste opp på Røst på 60-tallet. Der var det ingen fritidstilbud og ingen var rike, men ingen voldtok hverandre…
– Jamen, det er lenge siden. Jeg tenker at vi er multikulturelle nå, og at innvandrere er en berikelse for Norge, men vi må jo regne med ulike og kanskje litt utvidede kulturuttrykk, og vi må slutte å se på vestlige verdier som bedre enn andre, tenker jeg…

0 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg