TO SOM TENKER MASSE OM KORANEN

Jeg har en venn som er medlem av SV. Han har lenge vurdert å melde seg ut av partiet. Han har tenkt intensivt på det etter at han overhørte denne samtalen mellom to partifeller på en partitilstelning i dag tidlig:
– Jeg tenker på en måte at det er så fært med denne bokbrannen i Drammen sentrum…

– Noen tente på Koranen i går kveld og stakk av. Politiet rykket ut og slukket brannen. Vitner hadde sett noen løpe fra stedet.
– Jeg tenker at det er det verste jeg har hørt på en måte. Tenk på alle muslimene i byen som nå er dypt såret og lei seg.
– Ja, det tenker jeg også. En så fin bok, jeg tenker at de lager så fine omslag på disse koranene, nydelig kalligrafi og pyntekanter og jeg føler at den er så poetisk og vakkert skrevet. Den er visst lettlest, også… ja, for de som kan arabisk, altså.
– Ja, også er den jo grunnlaget for verdens mest fredelige religion, tenk at noen vil tenne på en slik fin bok.
– Ja, jeg tenker at det skikkelig fryktelig.
– Det var Muhammed som skrev boken etter diktat fra Allah. Muhammed satt visst alene en kveld ute i ørkenen da Allah henvendte se til ham og ba ham finne frem noe å skrive på.
– Ååå…
– Ja, og jeg tenker at det ikke er så ett å finne noe å skrive med og på midt i ørkenen der det bare er sand og stein og ekle små kryp.
– Hva gjorde han, da?
– Etter hva jeg har hørt, lyttet han intenst til det Allah sa og skrev stikkord i sanden med en kjepp han fant. Han fikk dessuten litt hjelp av engelen Gabriel som tolket enkelte vriene passasjer…
– Åååå??
– Det pågikk visst i flere timer og Muhammed noterte stikkord i sanden helt til Allah sa at han var ferdig. Da var Muhammed så sliten at han sovnet.
– Ikke så rart..
– Da han våknet morgenen etter, hadde ørkenvinden rotet det litt til slik at stikkordene var blitt utydelige, og noen var helt borte.
– Uffda…
– Men Muhammed var en skikkelig intelligent mann og hadde dessuten hukommelse som ingen annen der nede i Arabia. Han kastet seg på kamelen sin, dro inn til Mekka og skrev ned hele Koranen på skinnfeller fra nyslaktede geiter.
– Ååå??
– Koranen består jo av 114 kapitler. Ett skinn, ett kapittel. Han måtte slakte noen geiter, men det var ikke noe problem… Muhammed var handyman og flink med kniv og sverd og sånne saker.
– Flaks at han hadde så mange geiter å ta av, tenker jeg.
– Det ryktes at Allah samme morgen ved et under hadde utvidet Muhammeds geiteflokk.
– Utrolig hva Allah får til, tenker jeg.
– Det tenker jeg, også… men litt av en prestasjon, hva… tenk på hvilken boksuksess det ble. 1,7 milliarder over hele verden leser den daglig.
– Har du lest den?
– Nei, ikke ennå… men den står på lista mi. I sommer blir det krim, og jeg tenker at jeg må lese den siste til Anne Holt, og jeg har ennå ikke lest alle bøkene til Camilla Läckberg…

1 kommentar

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg