TO SOM TENKER MASSE OM KULTURER OG SÅNN … OG FØLER LITT ATTPÅ

Jeg har en venn som er medlem av SV. Han har lenge vurdert å melde seg ut av partiet. Han har tenkt intensivt på det etter at han overhørte denne samtalen mellom to partifeller ved en partitilstelning i går kveld:
– Hørt om de seks mennene som tok med seg en 14 år gammel gutt inn i Kalnesskogen utenfor Sarpsborg og mishandlet ham så kraftig at han måtte på sykehus?
– Hæææ??? Sikkert en fæl motorsykkelgjeng, kanskje Hells Angels, eller Bandidos. Mannen min var medlem i en sånn klubb, de drev med litt av hvert og jeg fikk meg en lusing hver gang han var full, og det var nesten hver dag, på en måte.
– Det var en mann i 20-årene, fire menn mellom 18 og 20 år og en 16-åring som gikk løs på den unge gutten. De er av utenlandsk opprinnelse.
– Åååjaaaa … en dansk MC-gjeng, da. Ja, de er fæle og litt av noen feiginger, tenker jeg. Tenk å gå løs på en 14 år gammel gutt. Seks mot én. Helt forferdelig.
– Ehhh … de er trolig fra ikkevestlige land. Muslimer.

– Regner med det, men det står ikke noe i avisene om hva den 14 år gamle gutten gjorde, men han har sikkert krenket disse mennene fryktelig mye på en måte … kanskje tegnet en tegning av Muhammed med klumpfot, pukkelrygg og ereksjon … eller noe sånt.
– Sannsynligvis. Det er på tide at nordmenn begynner å respektere andres religioner og livssyn. Det er sååå typisk norsk å være selvgod, føler jeg.
– Det føler jeg også. Man må jo sette dette i kontekst på en måte. Alle vet at muslimer har massevis av ære som ikke må røres. Muslimer må ha mye respekt, hver dag … ellers kan de bli syke og dø, det har jeg lest et sted … eller at de i ren fortvilelse lager bomber som smeller fryktelig og sender folk langt opp i lufta. Dette vet jo nordmenn, men allikevel…
– Helt enig. Det er snakk om litt klabb og babb mellom ulike kulturer, men muslimer har sin kultur, og vi har vår, men det betyr ikke at den ene kulturen er bedre enn den andre på en måte … og hva hadde norske gatekjøkkener vært uten kebab, tenker jeg.
– Det tenker jeg også … jeg blir så provosert av alle som snakker nedsettende om muslimer og islam. Alle burde vite at islam er fredens religion, det har til og med Barack Obama sagt. Han burde vite hva han snakker om, han var jo amerikansk president i mange år.
– Politiet ser visst alvorlig på denne saken, men timeplanen på politihøyskolen inneholder ikke mye religionshistorie, idéhistorie, religionsvitenskap, islamstudier sosialantropologi, internasjonale studier og sosiologi … politistudentene lærer vel bare å sette håndjern på folk, tenker jeg.
– Hadde politifolk vært bedre utdannet, ville denne saken vært henlagt. Disse seks har jo på en måte bare gjort det de lærte lærte av foreldrene sine i hjemlandene.
– Helt enig, men de kan jo kanskje gjennomgå et innføringskurs i norsk kultur, slik at de lærer at det er litt dumt å slå folk så mye at de må på sykehus, tenker jeg.
– Ja, og alle muslimer vil jo integreres, men de får liksom ikke lov, fordi myndighetene ikke gjør det som skal til, tenker jeg … og dessuten er jo nesten 94 prosent av etnisk norske nordmenn rasister, det hørte jeg på en fest i helgen, ute på Nesodden. Jeg tror det var tanta til venninna til lillesøster’n til Sindre Bangstad som sa det … eller broren.
– Det holder sikkert med et kveldskurs. Jeg har hørt at mange muslimer ikke er så glade i ting som foregår på formiddagen. Sånt er jo også kulturbetinget, tror jeg … men hvem har sagt at formiddager er så mye bedre enn kvelder?
– Sant. Et kveldskurs vil gjøre en forskjell. Da lærer de å bruke litt mindre vold og voldta færre kvinner, tenker jeg.
– Det tenker jeg også. Tre kvelder i uka i to uker bør holde. På den måten bygger vi det fine og bærekraftige multikulturelle samfunnet, for det er jo det som er det beste, tenker jeg.
– Det tenker jeg også.

2 kommentarer
    1. Jeg ler så fælt av disse referatene fra SV-møtene, Dølo. Meget godt gjengitt. Det verste er at det tilsynelatende er slik disse filurene fungerer på innsiden. Kanskje ikke ordrett og nødvendigvis i sitat, men i praksis er dette bare tatt på kornet. Jeg har all forståelse for at din venn vurderer å melde seg ut av den absurde verden han trer inn hver gang han går i disse møtene. Det bare må jo ta anselig på både vett og forstand å høre på dette virkelighetsfjerne våset. Ingelunde noe lite offer din venn legger ned. Vi kan i alle fall bastant konkludere med at din venn har en meget proper, ja nærmest skuddsikker, psyke. Og det kan behøves. Likevel håper jeg din venn fortsetter og ofre seg for at vi andre med mer sart psyke skal ha en idé om hvor lite realiteter biter på denne sekten hvori også SV inngår. Det er jo ikke et problem for et samfunn å håndtere en liten håndfull tullebukker av slikt kaliber. I vårt egalitære Norge sees jo de på som et riktignok aparte men eksotisk innslag. Det kreves jo som kjent alle typer for å lage en verden. Det som er illevarslende er at det i følge meningsmålinger nå er 17-18% av velgerne som ville stemt på en av delene i konstellasjonen Rødt-SV-MDG. Altså nesten en femtedel vil stemme kommunistisk. I Norge. I 2020. Enten er det så lett å glemme historiske kjensgjerninger, Dølo. Intet kommunistisk samfunn har vært en suksess til dags dato. Riktignok er det er par regimer som krampaktig fortsatt holder ut, men noen suksess kan det etter alle kjente målestokker vanskelig kalles. Alle har det jo riktig så ille i de samfunnene der. Ellers så bekjenner man seg til Lysbakkens dogme om at “min variant av kommunisme er ikke forsøkt og av den grunn alene vil det jo bli en suksess”. En heller tvilsom begrunnelse etter min ringe mening. I bydelen jeg bor stemte 25% av velgerne på MDG ved siste kommunevalg. Altså betyr det at i snitt hver fjerde person jeg ser der ute er riv, rav, ruskende, sprøyte gal. Å håndtere slike mengder galninger kan fort bli en utfordring for et samfunn og historisk sett er det ikke så lett å få øye på humanistiske løsninger på slike situasjoner. Vi kan i mellomtiden trøste oss med at det er betraktelig verre andre steder. I Uniten Bløff har de jo enkelte steder hatt regulære opptøyer i nesten 3 måneder i strekk nå. Norske medier gir ikke det så mye oppmerksomhet. Muligens fordi opptøymakerne tilhører diverse venstrefraksjoner. Disse synes presidenten med lettere oransje hår er ond og derfor er venstrefraksjoner bra. Derimot slås det gjerne stort opp når høyrefraksjoner beveger på seg. Og siden alt til høyre for ytre venstre pr. def. er høyrefraksjoner er det jo ganske mye å velge i og veldig lett å sette merkelapp på. Litt som når du står på den geografiske Nordpolen er alle retninger sydover uansett hvilken vei høna sparker. Oppfordre gjerne din venn om å holde ut og gi flere referater. Som samfunnsoppdrag gjør han en heroisk innsats for folkehelsen.

      1. Som vanlig meget skarpsindig og glitrende kommentar, Ghost. Ja, jeg skal overtale min venn SV-venn til å fortsette i partiet, slik at han kan videre kan gi referater fra disse partimøtene:)

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg