TO SOM TENKER MASSE OM MUSLIMER, ARROGANSE OG KULTUR OG SÅNN

Jeg har en venn som er medlem av SV. Han har lenge vurdert å melde seg ut av partiet. Han har tenkt intensivt på det etter at han overhørte denne samtalen mellom to partifeller ved en partitilstelning i dag tidlig:
– Har du lest Nettavisen. Der står det at muslimer i Norge føler seg uttrygge.

– Ja, de er plaget av kulturell arroganse. Nordmenn ser ned på muslimene, sier Qasim Ali. Han er samfunnsdebattant og skribent og sikkert veldig klok og godt orientert. Jeg tenker at han vet hva han snakker om.
– Det tenker jeg, også. Det er så typisk norsk, dette … å tro at vi er så mye bedre enn andre folk..
– Jeg tenker at det er sånn at muslimene har en litt annen måte å si og gjøre ting på, på en måte. De er kanskje litt utagerende og uttrykker seg litt mer direkte, men hva er galt med det … det er snakk om kulturforskjeller, men alle kulturer er like mye verdt, tenker jeg.
– Det tenker jeg, også… det er jo egentlig rasisme av aller verste sort, dette.
– Nettopp… Qasim Ali nevner et fært eksempel. Han forteller om en tekstmelding han fikk fra en kvinne, der står det: Jeg liker ikke hvordan barna blir behandlet av lærere pga. hijab og spørsmål de stiller.
– Hææ… helt utrolig at en lærer kan holde på med sånn rasisme og i tillegg drive med spørsmål og sånne ting, tenker jeg.
– Det tenker jeg, også. Mange muslimer med norsk statsborgerskap vurderer hijra.
– Hææ?
– Flytte til muslimske land, for å få fred fra arrogante og rasistiske nordmenn. 395 norske muslimer orket ikke mer og emigrerte til muslimske land i 2015.
– Åååå … det er det verste jeg har hørt, tenker jeg. Tenk at vi nordmenn er blitt så onde at noen må flykte landet.
– Muslimene har det like ille som jødene under krigen, tenker jeg.
– Det tenker jeg, også..

0 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg