TO SOM TENKER MASSE OM MUSLIMER, JØDER OG UTDANNELSE OG SÅNN

Jeg har en venn som er medlem av SV. Han har lenge vurdert å melde seg ut av partiet. Han har tenkt intensivt på det etter at han overhørte denne samtalen mellom to partifeller ved en partitilstelning i går kveld:
– Jeg tenker at han som er leder av Muslimsk Dialognettverk er så klok på en måte, jeg.

– Husker ikke navnet hans, men han vil etterutdanne muslimske ledere, på en måte … slik at de slutter å hate jøder, sånn som han imamen her byen, som skrev på facebooksiden sin at han vil drepe jøder.
– Ja, etterutdannelse er viktig, hva slags utdanning har de fra før?
– Eehh.. vet ikke, men de skal lære litt om europeisk historie og at Hitler drepte mange jøder og sånn og at det ikke var så bra … da tror jeg nok alle disse imamene slutter å hate jøder. Det er jo kunnskap som er nøkkelen her, tenker jeg .. når disse imamene forstår hvor fælt jødene hadde det under krigen, vil de nok endre oppfatninger om jøder og bli snille mot dem.  Alle de andre muslimene har jo stor respekt for imamene sine, og da vil de også slutte å hate jøder, tenker jeg.
– Det tenker jeg, også. Gode forbilder har alt å si.

2 kommentarer
    1. Glimrende, Dølo. Der er så godt å få denne innsikten i de gales rekker. Din venn må for all del aldri melde seg ut. Hans referater er uvurderlige som mentalhygiene til avskrekking. Personlig bruker jeg bl.a. SV mye for å guide meg i hvilke standpunkter jeg privat tar til forskjellige politiske problemstillinger. Jeg forsøker å forstå hva de sier og mener, og så tar jeg det motsatte standpunktet. Fungerer som f hver eneste gang!

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg