TO SOM TENKER – PÅ EN MÅTE

Jeg har en venn som er medlem av SV. Han har lenge vurdert å melde seg ut av partiet. Han har tenkt intensivt på det etter at han overhørte denne samtalen mellom to partifeller på en partitilstelning i går kveld:
– Fæl sak med den 20 år gamle muslimen som ble skutt og drept i London her om dagen.
– Ehhh… ja, det er så mye fært nå for ti’a, tenker jeg. Får i det minste håpe de får skikkelig straff, de som skjøt. Jeg tenker at sånne rasister som skyter, får altfor lite straff.
– Det var visst politiet som skjøt. Gutten hadde vært litt uvøren med kniven sin, kom borti noen med den, på en måte. Fort gjort, det… men politiet skjøt ham ned.

– Ja, den stakkars gutten hadde nettopp kommet ut av fengselet etter halve tiden. Han sonet en terrordom.
– Ååja, han… han var jo på sånn skole inne i fengselet. Han skulle lære seg å ikke være sånn ekstremist, og de skulle få’n til å slutte med å ville drepe og sånn. Så da virket ikke det undervisningsopplegget så veldig godt, tenker jeg.
– Nettopp. Det er noe med det engelske utdanningssystemet, tenker jeg. Antagelig for mange elever i forhold til lærere på en måte, og det er sikkert mange vikarer der, som er ufaglærte og ikke har den rette kompetansen, tenker jeg…
– Mangel på tolker, kanskje også… noen av elevene snakker kanskje bare arabisk.
– Det tenker jeg, også… og det er ikke sikkert at de har noe opplegg for leksehjelp på en måte.
– Og hva med klassens time, der elevene får snakke litt om løst og fast og diskutere og sånn. Tipper at de ikke har det, tenker jeg.
– De har sikkert heller ikke noe antimobbeprogram, tenker jeg. Kanskje rektor på skolen er rasist, og gutten ble nok mobbet i friminuttene, ikke rart at han ble litt ute av seg på en måte.
– Det tenker jeg også, og på den skolen i fengselet har de sikkert ikke fruktordning og tilbud om varm mat til lunsj… da blir man ukonsentrert og får ikke med seg det læreren sier, nemlig at man ikke skal drepe så veldig mye – selv om man er muslim.
– Det tenker jeg, også.
– Men hvorfor ble han sluppet ut før tiden, tror du?
– Tja, kanskje fordi foreldrene hans søkte om å ta over… hjemmeskole, lissom.
– Sikkert. Det er jo ansvarsfraskrivelse. Skolen i fengselet overlater til andre å gjøre jobben deres. Jeg tenker at det engelske skolesystemet må ta skylda for den knivstikkingen og skuddene som drepte den unge muslimen, tenker jeg.
– Det tenker jeg, også…

0 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg