TUSEN TAKK, SKUMSNES

Tidvis er jeg litt nedfor og synes livet er no’ træl. Her en dag våknet jeg rett før en erotisk drøm nådde sitt absolutte ekstremalpunkt. Jeg måtte vente en stund før jeg kunne gå på do og tisse…. ja, undertiden er tilværelsen sannelig en jammerdal og nesten ikke til å holde ut, men i stedet for å lade morfars gamle Webley og lage et stort hull i hodet, har jeg en annen metode for å komme ut av tungsinnet:
Jeg vikler meg inn det aller største nettet av alle nett i hele verden, nemlig internettet, og søker Senter for tverrfaglig kjønnsforskning (heretter STK), som enda mer enn Freias melkesjokolade bidrar til sinnets munterhet.
I STK jobber 26 kvinner… og tre menn, som trolig titulerer seg feminister og ikke er av den sorten som drekker øl rett fra boksen, ser på fotballkamper, hugger egen ved og går på skjørtejakt. En av dem er postdoktor Reinert Vikjord Skumsnes.


Nei, han er ikke anestesilege som går med posten på si’… han er lærer og historiker, med spesialisering i tverrfaglig forskning, mellom egyptologi, feministisk og antropologisk teori … eller alternativt:
Han forsker på saker og ting nesten ingen er interessert i og redegjør for sine funn i rapporter som trolig ingen andre enn familie og aller nærmeste venner gidder lese.
Skumsnes er nå i gang med et forskingsprosjekt med varighet fra inneværende år til en gang i 2003. Tittel:
EgFem – Egyptology, feminist theory and alternative worlds: Body/sex/gender in New Kingdom Egypt, and their affective environments.
Innledningsvis i prosjektbeskrivelsen:
EgFem undersøker det tverrfaglige potensialet mellom egyptologi og feministisk teori. Det primære målet er å utforske potensialet i dialogen mellom nåværende teorier om kjønn og tidligere praksis som manifestert av det gamle egyptiske materialet og å utvikle det som kalles kropp/kjønn skillet [body/sex/gender divide] som teoretisk og metodologisk ramme for kulturhistorisk forskning. Det sekundære målet er å oppnå en bedre forståelse av mangfoldige uttrykk (forskjell og likhet) av kropp/kjønn under Det nye riket.
Jeg fikk vondt i hodet av å lese resten av teksten, og sant å si tviler jeg på at denne forskningen vil få nevneverdig anvendelse utenfor STKs lokaler.
Vel, nå glemte jeg rent meg selv i farten… jeg blir alltid munter til sinns av å lese litt om hva STK pusler med til daglig – og det er da noe, for faen. Takkskarruha, Skumsnes.

0 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg