BIANCA, AMIR OG MONICA URI

Konvolutt fra Vegfinans. Og skulle du sett: Inkassovarsel pålydende 87 kroner med betalingsfrist 20. desember 2018. Jeg hadde rent glemt at jeg med min gamle bil 19. september i fjor passerte to bomstasjoner i Tønsberg kommune.
Det opprinnelige kravet: Kroner 17,-.  Men jeg hadde altså glemt hele greia, og det er en stund siden 20. desember.
Faen, tenkte jeg. Hvor mye kommer i tillegg nå? Jeg ringte Vegfinans og fikk etter en god stund snakke med en dame. Hun presenterte seg som Bianca.


Bianca hva, spurte jeg.. for alt jeg visste, kunne det være tale om ekskona til Mick Jagger som hadde flyttet til Norge for å jobbe i samferdselssektoren.
Men Bianca ville ikke ut med etternavnet sitt. Hvorfor ikke, spurte jeg. Hun hadde ikke noe godt svar. Men jeg tenkte som så at Vegfinans ikke er et overhåndtagende populært foretak blant folk som ferdes omkring i motorkjøretøyer.
Bianca sa at jeg måtte snakke med inkassoselskapet Kredinor.
Som alle vet er Kredinor i realiteten et torpedoforetagende, slik som Hells Angels av og til opererer. Forskjellen er at Kredinor ikke driver med kne- og neseknusing, men det er til gjengjeld mye griskere.
Jeg fikk omsider snakke med Amir. Hva heter du mer enn Amir, spurte jeg. Det ville ikke Amir si. Hvorfor ikke, spurte jeg. Det ville ikke Amir si. Er du tidligere straffet, er det derfor du er redd for å oppgi navn? Kjenning av politiet?

Amir blånektet dette,  og jeg spurte hvorfor han er så redd for å oppgi navn, ettersom han jobber med kundebehandling og  har kundens navn, til og med adressen. Til dette hadde Amir ikke nevneverdig svar.
Jeg spurte hva kravet beløper seg til per dags dato. Det er utsendt en faktura datert 8. januar, pålydende 454 kroner, sa Amir.
17 kroner er altså blitt til 454 kroner? Ja, sa Amir som ikke turte si hele navnet sitt. Han var kanskje redd jeg skulle komme hjem til ham en mørk aften og splitte ham på langs med en sirkelsag.
Drit og dra, sa jeg til Amir og ba om å få snakke med sjefen hans. Etter litt for lang tid fikk jeg en damestemme i øret:  Monica Uri, fag- og kvalitetsansvarlig i Kredinor.
Jeg formoder at hun kvalitetssikrer slik at Kredinor hele tiden utnytter lovverket til aller siste bokstav.
Jeg må innrømme at jeg var ganske grinete og forklarte hvorfor: 17 kroner blir på kort tid til 454, og en jævlig kundebehandler som ikke tør stå for jobben sin.
Jeg var nok ganske ubehøvlet og angrer ikke et sekund på det. Jo, jeg angrer…  på at jeg ikke tok i hardere.
Monica Uri har nok fått sinte henvendelser før. Hun var rolig og sa det alle pengeinnkrevere sier når de har loven på sin side.


Du virker som en bra dame, sa jeg.. burde ikke du skaffe deg annet levebrød? Det du driver med er jo i realiteten kriminelt. Tror nesten du er kommet helt ut på skråplanet, jeg. Vi snakker 2570 prosents økning av opprinnelig krav.
Monica Uri var rolig og fattet og sa at det lønner seg å betale regninger i tide.
Det har hun jaggu rett i, men jeg har rett i at folk som jobber i selskaper registrert Brønnøysund, bør kunne si hva de heter.
Jeg synes du skal oppsøke denne Amir straks og si det til ham, og at han må slutte å være slik en stusslig reddhare, sa jeg til Monica Uri.
Jo, det skulle hun gjøre.
Ha en god dag, Monica, sa jeg.
Like måte, sa Monica Uri.

2 kommentarer
    1. Har du gjort deg refleksjoner rundt hvem som er ansvarlig for at regningen ikke er betalt? Eller hvilke konsekvenser som vil følge av at det ikke skulle finnes noe system for å kreve inn penger?

      At du er så uheldig at den summen du har glemt å betale kun er på Kr. 17,-, er vel neppe inkassoselskapet sitt ansvar. Eller tenker du at siden summen er så lav så trenger du ikke betale? Burde det kanskje være sånn i butikken også? kan jo bare ta med en brus, det er jo bare tredve kroner……

      Jeg reagerer også på den arrogansen du har overfor de som sitter og tar imot telefoner fra slike som deg, og som du mener burde presentere seg med fullt navn. Kanskje de bør oppgi personnummer også? Har du ingen forståelse for at det er behov for å være anonym når folk som potensielt er farlig kan være på tråden? Eller tenker du at det bør de se/høre?

      Kort melding fra meg: Stå ansvarlig for det dine egne handlinger, det er gratis. Hvis ikke, betal dine gebyrer med glede. De hjelper de bedriftene du handler med å få betalt for det de leverer.

      PS. Hvis det er bompengene du ikke er enig i, tar du feil yrkesgruppe.

      1. Takk for kommentar, Jan Lunna.
        Lei for at du oppfatter meg som arrogant, det er ikke meningen. Meningen med denne teksten er primært å påpeke det helt sedvanlige ved å presentere seg med fullt navn. Det er helt vanlig i privatlivet, og det er vanlig også ellers. Jeg mener at dette også bør gjelde kundebehandlere, uansett hvor de jobber. Jeg synes det er useriøst å ikke presentere seg. Hvis de frykter for liv og helse, bør de kanskje se seg om etter annen jobb – kanskje som barnehagetante.

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg