MØRKT, MØRKERE, HERBJØRNSRUD

Her forleden var det møte i Foreningen for Alle som holder Ytringsfriheten Hellig og ikke går av Veien for litt Blasfemi og dagstadig Opprettholder Minnet om den Ærerike Dikter Arnulf Øverland, eller som noen av oss sier: FoAshYHoigaVflBodOModÆDAØ.
Jeg er foreningens formann og prøver å være så eneveldig og totalitær som mulig uten at noen merker det no’ særlig, og jeg har forsøkt å endre foreningens statutter, slik at jeg kan bli sittende som formann livet ut.
Bortkastet strev, dette er en forherdet og glefsende ulveflokk som ikke går av veien for å ytre seg, endatil kritisere … ja, en av medlemmene reiste seg og varslet mistillitsforslag, resten av gjengen sluttet seg til og klappet og buet i retning meg.
Jeg banket med klubba, fikk roet ned forsamlingen fra talerstolen og ba om begrunnelse. Den inneholdt to punkter:
– For lite brennevin i barskapet, det er ditt ansvar, sa en herre med høy og hes røst.
– Du har ikke ytret deg nedsettende om han raddisen Dag Herbjørnsrud på lenge, ropte en annen.
Hele forsamlingen ga seg til å hoie og rope og klappe for de to.
Ikke verre. Jeg slappet av … dette fikser jeg lett, tenkte jeg. Griseflaks at jeg hadde lest Herbjørnsruds siste orderi i publikasjonen Utrop, der han lanserer et trepunktsopplegg for å bli kvitt rasisme her i landet. Men jeg begynte med det viktigste:
– Mine herrer, jeg beklager at innholdet i barskapet ikke er ajourført … det er selvsagt uhørt. Det vil bli gjort, og som kompensasjon vil jeg ved neste generalforsamling foreslå oppjustering med én helflaske Løitens gul med tre stjerner, som vi alle er så gla’ i. Vår økonomi tillater det.
Rungende applaus og mange gyldne glass høyt hevet i røykfylt inneluft.
Jeg fortsatte:
– Vel, denne Herbjørnsrud har mange underlige ideer, men så er han jo også idéhistoriker … jeg forstår godt at dere savner nedsettende omtale av den karen, men jeg har fulgt med ham og det han skriver, det gjør han forøvrig gørrkjedelig og det blir ikke bedre av at han alltid skriver altfor langt … men til poenget, sa jeg og la inn en liten pause hvori en slurk whisky fra nordvestkysten av Skottland før jeg avga en liten, hvit løgn:
– Jeg har lenge tenkt på å arrangere et seminar, som på planleggingsstadiet heter Det store og tilstundende Dag Herbjørnsrud-seminaret på Pers hotell på Gol. Jeg har alt vært i kontakt med Pers. Vi får en grei grupperabatt.
Øredøvende applaus.
Oppildnet av denne medgang ble jeg revet med og løy videre:
– Jeg har snakket med en venn som er psykolog med tilleggsutdannelse i sosiologi. Han stiller sine kunnskaper til disposisjon. Vi skal nemlig forsøke å komme til bunns i kasuset Dag Herbjørnsrud. Spørsmålene er mange, eller…?
– Jooooo….., i ljomende herrekor.
– Hvordan blir man som Herbjørnsrud? Hvorfor er han faktafornekter, hvorfor er han så uetterrettelig? Hvorfor er han så gla’ i islam, er det fordi han er durkdreven kommunist og føler slektskap med andre med totalitære ideer? Som dere skjønner, tar vi sikte på grundig kausalanalyse.
Applaus – applaus.
– Mine herrer, noen av dere er kanskje kjent med Herbjørnsruds siste tekst i publikasjonen Utrop, der han sammenligner rasisme med pandemisk sykdom og lister opp tre nulltoleransetiltak for fjerning av rasisme. Vel, ingen her går inn for rasisme, men det tredje tiltaket hans heter Nulltoleranse for rasisme i private forsamlinger. Jeg tror det mer enn antyder at Herbjørnsrud er ganske langt ute av kurs. Som alle vet, går det ikke an å regulere private, uutsagte tanker, men det går an å overvåke hva som foregår i private sammenhenger … på hvilken måte? Forslag?
Mange hender i været:
– Angivere blant venner og familiemedlemmer.
– Telefonavlytting, sa en annen.
– Postkontroll.
– Romavlytting, ropte en fjerde.


– Takk, mine herrer, det holder. Altså, Herbjørnsrud skriver det ikke, men alle som er kjent med deduktiv metode, utleder raskt at han ønsker seg et angiversamfunn, slik som gamle Øst-Tyskland. Men her i Norge er det lov å være rasist, slik det er lov å være veganer, dyrevernforkjemper, healer, fotsoneterapeut, homøopat, astrolog, sjaman, kommunist, nazist, holocaustfornekter og rettroende muslim … altså?
– Han vil ha revolusjon, gjøre Norge til en diktaturstat som forbyr frie ytringer, sa en av herrene på bakerste benkerad.
– Spot on. Herbjørnsrud er en intolerant og retthaversk ekstremist som trolig nærer revolusjonsromantiske voldsfantasier. Vi står ved kanten av bekmørke avgrunner i menneskesinnet. Såvidt jeg vet, har han ikke avkreftet at han er stalinist og tilhenger av å fylle massegraver med henrettede meningsavvikere … og taushet er samtykke, for bruke hans egen retorikk.
Rungende applaus, hatter i været og klinking av glass.
Det er vondt å heve et møte der man høster nesegrus beundring, men jeg gjorde det og alle hadde glemt mistilliten og snakket i stedet ivrig om Det store og tilstundende Dag Herbjørnsrud-seminaret på Pers hotell.
Jeg løsnet slipsknuten og pustet lettet ut, ledervervet var reddet, men jeg hadde skaffet meg litt arbeid. Jeg må ringe Pers og snakke meg til en god deal, og jeg må i en fykende fei bli venn med en psykologspesialist med sosiologi hovedfag attpå…

2 kommentarer
    1. Puh, du kom deg unna med et myggkusehårs klaring der, Dølo. Veldig bra jobbet, men å ikke holde foreningens barskap oppfylt med sårt tiltrengt fludium burde telle skrekkelig negativt for ditt videre kanditaur. Så brutal er verden. Min klare anbefaling hvis du ønsker å beholde din eleverte posisjon i deres forening i fremtiden er at du tar ansvaret med noe større alvor. Riktignok skal du ha skryt for klartenkthet og rask oppreisning mht stuntet med Løitens trestjerner, men se det som at du slapp unna med minst mulig margin. Det er ingen vei utenom, jeg må bli litt streng og meddele at dette nok var en skarp advarsel. Kan ikke annet enn å oppfordre deg til å ta lærdom av det som veldig raskt kunne blitt en stygg sak. Jeg tror likevel du forstår at det inntrufne er alvorlig og at du nå er full av anger og beven.

      Når det gjelder pkt 2 i dette som vel må klassifisere under eventuelt i årsmøtes forretningsordenen, dvs. Hr. Herbjørnsruds gjøren og laden, er det veldig mye som kan sies. Slett ikke lite er negativt men min personlige mening er at på dette punktet ble du noget uforskyldt hold ansvarlig. Det kan nemlig meldes om at Hr. Herbjørnsrud i følge enkelte ikke er helt pr kasse og slik sett bør forbigås i stillhet. Rett og slett beskyttes mot seg selv. I kasuset Herbjørnsrud er akkurat det sågar barnelærdom, på selv veldig unge aldersklasser. Jeg tror også en eller annen servitutt i Vær-Varsom-Plakaten inneholder et punkt om dette og Herbjønsrud kunne med hell stått som eksempel hvis dette punktet ikke allerede hadde vært oppfunnet. Men i denne tordentalen skal du uansett ha mange slags skryt for en viss situasjonsbetinget klartenkthet selv om du pådro deg både å arrangere seminar (ingen ubetydelig jobb) og skaffe ekspertise til å fasilitere seminaret. Jeg må jo si jeg er spent på om du klarer å finne en non-woke psykologspesialist med sosiologi hovedfag. Det foresvever meg at den typen er like sjelden vare som en kvinnelig jomfru over 30 år, men du skal vite at det er fler enn meg som ønske deg all mulig lykke til. Som ytterlig oppfordring må det jo statistisk sett finnes en psykologspesialist med fornuften i behold ett eller annet sted i verden. En som har trosset all mulig motstand og absolutt alle kjelker som er lagt i veien. Men du må kanskje se litt på utsiden av den vestlige verden for tiden. Jeg hadde nok heller gått for en hel kasse Løitens trestjerners. Årsmøte vil muligens la seg avspise med det. Billigere blir det sannsynligvis også…

      1. Kloke ord igjen, Ghost. Ja, den brennevinssituasjonen var kinkig. Vår forening består av svært tolerante mennesker, men de er også svært tørste og tåler ikke for store avvik hva angår beholdningen av sterk drikk. Du har nok rett i at det blir vanskelig å finne en psykologspesialist med sosiologi, som også er rektig navla … og det blir jo masse styr med et slikt seminar. Kanskje jeg kan lure meg unna, si at min venn psykologen har fått korona, og at Pers tilbud var i drøyeste laget … og heller kjøpe inn masse Løitens gul, som kompensasjon. Tror jeg prøver det… takk for tipset, Ghost!

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg