KRENKA IGJEN, GITT…

I går var det ganske vårlig i byen der jeg bor. Etter en skitur var jeg ganske varm og svett… og jeg fikk lyst på kaldt øl og litt fenalår, for det liker jeg så godt når jeg er varm og svett. Ettersom jeg var så varm og svett, gadd jeg ikke ta på så mye klær før jeg løp bort til nærmeste butikk som ligger kun to minutter fra huset der jeg bor. Jeg entret butikken, iført skjorte og nikkers. Begge deler var nok ganske ettersittende, og jeg hadde rent glemt at denne butikken er beryktet, det har seg nemlig slik at mange damer i nokså høstlige årsklasser frekventerer denne butikken, sekundært for å handle brød og melk og sånn, primært for å sjekke kjøttmarkedet… og da mener jeg ikke biffer, kjøttdeig og syltelabber i kjøledisken.    
Nix, jeg mener sånne som jeg… sakesløse menn, temmelig uvitende om den slibrige tankevirksomheten som foregår bakenfor de skrukkete pannene tilhørende sleske damer som bare tenker på én ting.. nemlig det vi menn har mellom beina og av og til står og som de gjerne vil ri på helt til det går trill rundt for dem. Det er så trist å tenke på, og det er så ekkelt at jeg blir helt fortvilet.

Vel, jeg spaserte altså inn i butikken… i mine egne tanker, som sant å si er ganske rene og uplettede, og jeg hadde som nevnt ikke annet i sinne enn å skaffe meg litt kaldt øl og litt fenalår å sette tennene. Jeg gikk bort til ølkjøleren og bøyde meg ned etter et par bokser Bayer fra Aass. I det jeg skulle legge labbene på ølboksene kjente jeg en hånd på rumpa. Jeg spant rundt. Der sto en dame jeg tror må ha vært minst ti år eldre enn jeg, Hun hadde på seg tights og ettersittende topp hvorimellom en ganske solid og massiv fettring… og jeg kunne ikke unngå at se at kjønnet hennes avtegnet seg mer enn tydelig gjennom det tynne stoffet, på en slik måte at man kunne brukt det som sykkelstativ.
– Tjallabais, sa hun og pliret med små øyne innrammet av sterkt sminkede øyelokk og mascara og beksvart eyeliner. Jeg har sett lumre soveromsblikk før, men ettersom jeg er en dannet og høflig mann, svarte jeg:
– Hei.
Hun sa at jeg hadde hatt en barnål på baken og ville børste den vekk, og jeg sa “tusen takk, det var omtenksomt”. Hun kom litt nærmere, og jeg kunne kjenne en vammel odør fra et sted jeg nesten ikke tror jeg vil benevne med dets rette navn. Jeg synes hun lignet litt på en kvinnelig utgave av Otto Jespersens Friskusen, og hun hadde en vorte på nesen og tilløp til bart. 
Hun prøvde ikke skjule at hun ikke hadde BH på. Brystvortene var stive og fremsto i overtydelig relieff. Jeg følte meg uvel, tok tak i ølboksene og ville gå. Da sperret hun veien for meg, la en hånd innsiden av mitt venstre lår og sa:
– Skakke bli med en tur ‘a… jeg bor like borti her. Ser ut som du kan trenge en omgang.
– Tusen takk for tilbudet, men jeg må nok hjem, jeg. Har litt å gjøre.
Da ble hun aggressiv og sa:
– Åjassådentypen, prippen hæææ? Fy faen, helvetes møkkapikk!
Jeg begynte å gå mot kassen. Hun slo etter meg med håndvesken sin og ut av den fløy en svær dildo som landet oppi handlevognen til en passerende dame jeg tror var nærmere 80 år enn 70. Jeg skyndet meg til kassen, betalte i en fart og løp hele veien hjem. Jeg følte meg skamfull og var redd. Jeg lovet meg selv å aldri gå i den butikken mer, ihvertfall ikke kledd så utfordrende. Jeg gråt litt og var fortvilet.. til slutt måtte jeg bare prate med noen. Jeg ringte min venn Ralf. Han tok ikke telefonen. Jeg ringte min venn Robbie, han tok telefonen på første klemt, og jeg forklarte hva jeg nettopp hadde opplevet.

– Jøye meg, sa han.
– Det er helt forferdelig. Man kan ikke engang gå på butikken i fred uten å bli klådd på.
– Forkastelig.
– Blir helt satt ut, jeg. Krenket. Går det ikke an å forstå at nei er et nei? Hvor vanskelig kan det være???
– Så sant så sant.
– Og det blir ikke bedre utover våren og sommeren, med shorts og T-skjorte og sånn..
– Du slette tid..
– Aner ikke hva jeg skal gjøre, jeg. På tide at vi menn tar gater og streder og parker og butikker tilbake. Må da kunne ferdes fritt omkring uten å bli antastet av overkåte kvinnfolk…
– Absolutt.
– At man går med kortbukse og T-skjorte betyr vel ikke at man byr seg frem og vil ha sex med tilfeldig forbipasserende kvinner?.
– Langt ifra.
– Jeg blir ganske nedfor av dette…og skamfull. Jeg lurer på om det er noe med meg.  
– Så så, selvsagt er det ikke deg, du kan ikke klandres for andres nedrige oppførsel.
– Nei…
– Men det blir ikke bedre. Dette går jo innunder justissektoren og hvem har overtatt etter Listhaug…  jo, det er Per Sandberg… og du vet hva han har sagt?
– Nei.
– At man bare skal slå hvis noen prøver seg med seksuell trakassering.
– Lett for han å si, han er jo straffedømt for vold, men jeg er jo ikke noe glad i vold, Robbie.
– Nettopp. Sandberg  kommer ikke til å ta dette alvorlig. Synd at ikke regjeringen falt, slik at man kunne fått en skikkelig justisminister i en ansvarlig regjering ledet av Jonas Gahr Støre. 
– Åååå?
– Ja, Støre er jo en ypperlig mann med ryggrad, en hederskar til å stole på, det er både sant og visst… og  han har sagt at han vil ta ansvar og verne om de mest sårbare i samfunnet… og hvem er det?
– Det er meg, det.
– Nettopp.
– Faen, og jeg som var glad for at regjeringen ble sittende.
– Vel, det blir flere år med uansvarlig justispolitikk, og du kan glemme å gå i shorts i sommer… jeg også.
– Det var som faen. Hva gjør vi da?
– Vi kler på oss ordentlig… vide langbukser og posete hjemmestrikkede gensere, drikker oss aldri fulle og går aldri alene i mørke parker og i Kiwi-butikker.   

0 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg