EIN BISSCHEN FREUDE

Så deilig. Så godt. Jeg velter meg i skadefryd. Tyskland er slått ut av VM. Jeg vil ikke si at jeg hater tyskere, men jeg vil ikke si at ikke gjør det, heller. Jeg opplevde ikke krigen, men jeg har hørt og lest en og annen ekkel historie fra tiden 1933 – 1945. Ingen har fått i stand så mye faenskap på så kort tid som tyskerne… og nå er de altså slått ut av noen småtasser fra fjerne østen. Fett!

Tyskerne har vunnet VM fire ganger. Det får faen meg holde. De fikk ikke være med i 1950, ikke så underlig; de hadde nettopp kverka 6 millioner jøder. Men de fikk være med i 1954, bare ni år etter å ha fullført århundrets forbrytelse og ikke fullt åtte år etter Nürnberg-prosessen. Jaggu gikk de ikke til finalen… joda, og de slo verdens beste landslag på den tiden, Ungarn… med Ferenc Puskás i troppen. Taktikken var omtrent slik som da de invaderte Polen i 1939.
I 1974 vant de igjen, slo verdens beste lag i finalen. Gerd Müller scoret et av sine vanlige drittmål. Dørgende kjedelig fotballkamp. Tyskerne brukte taktikk og strategi utarbeidet av Wehrmacht 35 år tidligere.
I 1990 vant de igjen, slo et annet drittlag i finalen, Argentina… i tidenes kjedeligste VM. Jeg gadd ikke se den kampen, men jeg så kvartfinalen mellom Vest-Tyskland og Nederland, der Frank Rijkaard samlet sammen ei klyse og sendte den i trynet på nevemagneten Rudi Völler. Ikke pent gjort, men det var ikke mer enn 45 år etter krigen, og Rijkaard lurte kanskje på hva bestefaren til Völler hadde drevet med under krigen. Var han med og herjet i Amsterdams gater? Var han i Prinsengracht og raidet leiligheten hvori familien Frank gjemte seg? Var det han som brutalt tok tak i Anne Frank, som straks etter ble sendt til Auschwitz?   
I VM 2006 spilte tyskerne underholdende fotball under ledelse av Jürgen Klinsmann,og i 2014 vant de. De slo tidenes dårligste brasilianske landslag 7-1. For en gangs skyld spilte tyskerne god fotball, og de hadde en trener som underholdt verden på sitt vis: Han spiste kortreist mat under kampene – sine egne buser- og luktet med jevne mellomrom på egen armhule- og rumpesvette.
Nå er tyskerne ute av VM, og det er bra. Jævlig bra. Det er tross alt ikke mer enn 73 år siden krigen…

0 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg