DEN GAMLE MANNEN OG PUDDELEN

Da den nederlandske politikeren Geert Wilders i fjor utlyste en tegnekonkurranse, ble det helvetes baluba og lurveleven. I Pakistan gikk folk ut i gatene og forlangte diplomatisk brudd med Nederland – hvis konkurransen ble avholdt. Det var naturligvis profeten Muhammed som skulle tegnes.
Wilders ante opptøyer i hele Midt-Østen, ambassadebranner og drap på åpen gate i Amsterdam. Han ble selv drapstruet og avlyste konkurransen.
Men for noen dager siden ble konkurransen avholdt, gitt. Bilder ble tegnet og sendt inn. En vinner ble kåret. Tegningen er nesten ikke avbildet noe sted, av åpenbare grunner. Men jeg fant den til slutt. Ettersom jeg ikke vil rappe et åndsverk (selv om det er dårlig) sånn helt uten videre, har jeg i full fart tegnet en dårlig tegning av vinnertegningen:


Slapt, ikke sant… jeg tenker ikke på Muhammed når jeg ser denne fyren. Jeg tenker på den gamle mannen som bodde sammen med en gammel puddel i en gammel villa og hadde nabolagets beste eplehage – den gangen jeg var barn.
En septemberkveld var noen kompiser og jeg på epleslang i hagen til den gamle mannen. Han var vel lei epletyveri og sto på lur i kjellerinngangen sin, han ventet oss. Ettersom jeg hadde gips rundt høyre legg og gikk på krykker, ble jeg tatt. Jeg glemmer aldri ansiktet hans, deformert av raseri.
Men han gjorde ikke annet en å klype meg litt i armen og fortelle meg noe jeg visste fra før… at jeg var en “helvetes ramp”. Jeg ble ikke så veldig redd.
Nåvel, en karikatur av Muhammed skal ikke minne om en gammel, skjeggete eplehageeier som går tur med en gammel, gebrekkelig puddel. Hva tenkte tegneren på, vet han ikke at Muhammed var en klin gæærn desperado som likte å skjære huet av folk og å ha sex med småjenter… sånt kan det bli mange finfine streker av.
Enten er det noe galt med tegnerne i Nederland, eller så har Geert Wilders mistet futten…

0 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg