HVOR I ALL VERDEN ER JESUS???

Jeg er nok av den sorten som mer enn de fleste trenger til et gudsord. Derfor gikk jeg til kirken i dag. Ti minutter for sent, men presten – la oss kalle ham Jon – er en tykk og snill og mild mann som ikke ser ned på forsentkommere, han er meget inkluderende og trolig villig til å tilgi syndere når og hvor det skal være.
Vel vel, gudstjenesten bar preg av 2. søndag i advent. Jon gikk på prekestolen og redegjorde for graviditet og hva kvinner må gjennom i løpet av svangerskapet … og fødselen, som kan være litt av påkjenning, men han poengterte at det er bryet verdt, et hvilket som helst barn er en velsignelse og det var Jesus, også.
Var det ikke for Jesus-barnet – eller Basusjernet som jeg sa før jeg lærte å snakke rent – hadde vi ikke sittet på disse harde trebenkene. Nei, vi hadde ikke det.
Jeg er glad for at Jesus ble født, veldig glad for det, men jeg må innrømme at jeg – mer enn prestens ord – var opptatt av julekrybben oppstilt og pent opplyst ved en av langsidene. Jeg hadde lyst til å gå bort til den og se, men det kunne jeg jo ikke, ikke midt  i gudstjenesten. Jeg måtte vente til alle, jeg selv inkludert, hadde drukket alkoholfri vin og spist en rund, liten oblat.
Men så var det over, hele menigheten reiste seg, mange henga seg til kirkekaffe og søte kaker. Jeg oppsøkte krybben og ble ganske paff. Hele gjengen var samlet i stallen… Maria, Josef, de tre vise menn, en hyrde, et lam og en ku, tror jeg … men ikke Jesus-barnet. Hvor er det blitt av Jesus, tenkte jeg. Er Den norske kirke kommet helt ut av kurs? Har preses Olav Fykse Tveit bestemt at Jesus skal ut av alle fire evangelier?


Jeg var rystet og forsøkte å finne presten. Jeg visste hvor han var. Han går alltid ut av kirken straks etter gudstjeneste og tenner den andre sigaretten med den første.
– Jeg har sett på krybben her. Alt er på plass, utenom det viktigste – Jesus-barnet. Hvor i svarteste granskauen er det blitt av ham?
Jon myste … avga en lubben røyksky, betraktet meg, som om jeg var et uvitende barn med lærevansker og ytret:
– Sjekk kalenderen. Jesus kommer om 19 dager, han. Det trodde jeg du visste…

10 kommentarer
    1. Illustrerende. I så henseende kvalifiserer Jesus til noen få gudstjenester per år.
      Nei, ring meg, så skal jeg med glede fortelle deg om Jesus Kristus 😉

    2. Godt observert og gjengitt, Dølo. Da jeg har fått mer enn nok av de mer og mer desperate kommentarene fra nerdene i NRK-sjakkstudo, som samboeren min insisterer på å følge, og selv om jeg har mest lyst på en drabelig gin med kun en antyding tonic er det søndag og jeg får nøye meg med en kommentar i stede. Jeg kan ikke skjønne annet enn at du har snublet over en alvorlig nytolkning av juleevangeliet fra Kirken, Den norske. Som kanskje kommer til å ryste den i dens grunnvoller. Vi har riktignok vært belemret med politiske geistlige til alle tider. Selv om det er en god stund siden noen egentlig gadd å bry seg om hva som kommer fra den kanten, unntatt Listhaug. Enkelte husker ennå Kjell-Magne Bondevik som hadde meninger om mangt. Vi kan også i nennsomt utvalg nevne kirkens nåværende preses sitt syn på olje- og gassutvinning, jfr. Listhaug. Oslobispa mente noe for en stund siden om et heller venstreradikalt teaterstykke, vi hadde vel ei prest av en eller annen rang i Trøndelag som brukte gudstjenesten til å mene noe om alt mulig fra innvandrere til miljø og vi har jo dialogpresten i Drammen som forsvarte så godt han kunne jødehatmullaen. Hva de egentlig hadde dialog om kom aldri helt klart frem. Været, formodentlig? For ikke å snakke om moroklumpene salige Knudsen og Nessa. Det ble jo show i sin tid. Sistnevnte er forresten ikke like vennlig stemt til islam som den tidligere nevnte dialogpresten i Drammen. Men siden du nå er på sporet av et veritabelt scoop, kan du ikke undersøke saken litt nærmere? Slik jeg forstår var hele ensamblet på plass, minus hovedpersonen. Men når kom egentlig de tre vise menn frem til stallen? Snaue tre uker før fødselen? Satte de seg da bare ned og ventet? Hovedpersonens mor og fosterfar, iht eventyret, burde vel ha adekvat tid til å skaffe seg et mer høvelig krypinn? Eller var det i virkeligheten bare dagdrivere og slubberter hele bunten? Er hele historien oppdiktet? Eller en inspirasjon for teaterstykket “Mens vi venter på Godot”? Hva blir følgende av dette for din lokale prest? For ikke å snakke om hva følgende for kirken blir? Her er det mye å grave i, Dølo. Ser frem til fortsettelsen.

      1. Kloke betraktninger, Ghost … og litt aparte 🙂 …. jeg kan ikke annet enn ta selvkritikk for at jeg i farten ikke hadde fantasi nok til å forstå at Jesus-barnet ikke vil bli lagt i krybben før julaftens gudstjeneste. Jeg reagerte forkjært, men det må ses i sammenheng med alt det kirken driver med nå for tiden, og jeg trodde et øyeblikk at Jesus var ute av bildet… nåja, fullt så ille er det ikke foreløpig, men jeg registrerte at Maria var fremstilt som blondine og Josef hadde brunt hår – begge melaninfattige og svært kaukasiske å se til, mens de tre vise menn var ganske svartmuskede. Dette kan det bli bråk av .. hvis lysvåkne wokere tar seg en tur i kirken på julaften. Denne gangen gikk det bra, av 350 sitteplasser var bare 26 besatt – ingen av dem var under 50 år…

    3. Med aparte antar jeg du sikter til at jeg avstår fra en dugelig gin siden det er søndag. OK, kanskje jeg skal revurdere akkurat det…

    4. Unektelig enda et poeng, Dølo, men husfreden vet du, særlig i disse Koronatider. Og man skal velge sine kamper er det blitt meg fortalt. Som apropos: For tiden krangler Telenor og TV2 om mengden penger som skal skifte hender og som resultat har vi ikke TV2. Det er på ingen måte noe tap, selvsagt, men jeg skulle så ønske at det også gjaldt NRK.

    5. Ikke for å være en ‘besser-wisser’ her.. (Eller, jo kanskje litt..)
      Men den Jesus-fyren denne hebraiske mytologien er bygget på, var strengt tatt født i mars en gang, så.. *hehe*

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg