TO TANKEFULLE TENKERE

Jeg har en venn som er medlem av SV. Han har lenge vurdert å melde seg ut av partiet. Han har tenkt svæært intensivt på det siden i går kveld, da han i anledning en partitilstelning overhørte denne samtalen mellom to partifeller:
– Jeg tenker at det er så mye fært i verden på en måte.
– Det tenker jeg, også… du tenker kanskje på det kinesiske politiets vold mot studentene i Konghong?

– Tenker du på den den fæle brannen i Kristiansund, da?
– Ja, Koranen, ja… rett og slett fryktelig, at det går an. Men Siam, er ikke det det gamle navnet til Thailand, eller Burma?
– Nei, STIAN.. det var de som brente Koranen. De er visst nazister og fascister og rasister og sånn, det har jeg hørt av en venninne som har en halvsøster som i forfjor jobbet deltid i resepsjonen i FAFO.
– Jeg tenker at vi må leve i fred med hverandre og ikke brenne hverandres bøker. Jeg hadde ikke blitt så veldig glad om noen hadde brent en av Camilla Läckberg-bøkene mine.
– Nei, jeg føler at noen bare ødelegge for alle andre, og jeg synes synd på han palestinske kokken som ville forvare Koranen og profeten sin på en måte.


– Han som var en av dem som angrep og prøvde å sparke ned han som brente Koranen? Er ikke han fra Syria?
– Ja, kanskje han er syrer.. men jeg føler ikke at han angrep akkurat, det var mer en markering, tenker jeg. Han tenkte nok på at ytringsfriheten har grenser, og det har den jo på en måte.
– Uansett må man respektere andres kulturer. Alt må ses i kontekst, det er skikkelig viktig. Han syriske kokken har jo ikke vært så lenge i Norge, og han er vant til kulturen der han kommer fra, og der er det kultur for å markere sine meninger på en tydelig måte på en måte. Det må alle nordmenn forstå, tenker jeg.
– Det tenker jeg, også..

0 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg