126 KILOMETER

Min venn Ralf ringte nettopp. Ettersom jeg hadde tilført meg to bokser pils, var jeg i godt lune og løftet telefonen:
– Hei, Ralf … lenge siden. Hyggelig. Hva kan jeg hjelpe deg med?
– Jeg har tenkt litt og håper du er villig til øse litt av din kunnskap og dine erfaringer. Det foreligger en situasjon.
– Øydis har iverksatt ny og nådeløs sexnekt?
– Ikke ennå.
– Datter’n din har innledet et forpliktende forhold til en rettroende muslim?
– Gudbevaremegvel … nei.
– Sønnen din har viklet seg inn i en seksuell relasjon med en av tantene sine, hvilket er blitt allment kjent og legger en demper på familietilstelningene?
– Nei, men det handler om Espen.

– Han er blitt stor gutt nå og flyr med jentene.
– Gutter er gutter.
– Han kom til meg med et kinkig problem her forleden.
– Jeg lytter ennå.
– Denne piken han er interessert i, bor et stykke unna. Det er tale om 63 kilometer.
– En drøy times kjøring i sivilisert strøk?
– Vel, hun bor i en av disse bydelene i Oslo, som ikke er så … ja, du skjønner.
– Tror det … men hva er problemet? Rufsete bremseskiver som må byttes, utslitte  støtdempere, lei lekkasje fra servopumpa?
– Bremsene og alt er prima, han bruker motorsykkelen sin … men baler og strever med en kostnad/nytte-problematikk. Tilsammen dreier det seg om 12,6 mil. Han skal jo tilbake igjen.
– Tror jeg skjønner. Han tenker på tid og penger medgått til innpå 13 mils veiferdsel mot gleden av et nummer, eller to?
– Spot on.
– En klassiker, det der … innfløkte greier, problemkompleks som ikke står tilbake for kvantefysikk. Hertil finnes knapt fasitsvar. Er han forelsket?
– Det har vi ikke snakket om.
– Det er slike ting som må med i regnestykket. Jo flere kjente størrelser, desto lettere å gi råd. Han må også tenke litt på hva som er vedlagt i konseptet?
– Vedlagt?
– Ja, jeg regner med at det er tale om en pakkeløsning. Lager hun middag til ham, kanskje en velsmakende pai og et glass rødvin? Serverer hun kaffe og kake og gir ham ro til å konsentrere seg om nyhetene på TV før de går og legger seg … og hva slags undertøy bruker hun, hva slags kunster har hun på sitt repertoar. Kort sagt … gjør hun seg umake, strekker hun seg litt ekstra og har hun humor … sånne ting.
– Hmmm … det har han ikke sagt noe om.
– Det bør han hvis du skal hjelpe til med kost/nytteanalyse og gi gode og bærekraftige råd på kort og mellomlang sikt.
– At jeg ikke har tenkt på det. Hva skulle jeg gjort uten dine kloke råd?
– Si det…

0 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg