FOR Å SI DET SÅNN

Det finnes lite, kanskje ingen bildedokumentasjon om Trond Giskes fremtreden blant kvinner i Arbeiderpartiet og AUF. Derfor må vi nøye oss med denne tegningen: Nybarbert Giske prøver å bli kjent med en dame på et landsmøte i Arbeiderpartiet for noen år siden. Tegneren vil være anonym, men han var på pletten og tegnet i full fart.

Tegneren er AP-medlem og har i mange år virket som en slags hoffotograf på Arbeiderpartiets arrangementer. Men utpå kvelden er det alltid fotoforbud, men ingen har tenkt så mye på at han – la oss kalle ham Reinholdt – er en glitrende tegner, og han fører blyanten i en helvetes fart. Jeg kjenner ham godt og har bedt ham vennligst oppgi sin anonymitet, kan det være så nøye? Er det ikke på tide snart at noen i Arbeiderpartiet avstår fra feighet og sier det som det er?

– Stå frem!!!! Ærru gææærn, det skulle tatt seg ut, og du aner ikke hva som foregår på slike partitilstelninger. Du skulle bare visst. På samme landsmøte tegningen her er fra, var Støre og… ja, Gro Harlem Brundt…

– … du mener ikke at Støre og Gro Har…..    .  

– … jo, eller…   hun hadde… hva skal jeg si… kan nesten ikke si det. Jeg kom uforvarende på dem, jeg lette etter ei bøtte og vaskesaker. Du skjønner… Alette Trøtteufsstøga hadde kastet opp på dansegulvet og litt på Eskil Pedersen… hun var ikke helt frisk… nåvel, jeg åpnet bøttekottet og der var… Støre og… vel,  han er litt av en friskus, for å si det sånn. Det var jo Gro som hentet inn Støre til politikken, i 1989… såvidt jeg husker. Han var veskebæreren hennes.

–  Hva gjorde de? 

– Hvis du lover å ikke skrive det, eller si det til en levende sjel.

– Kors på halsen, ti kniver i hjertet og mor og far i døden, sa jeg og fikk en historie så ellevill at jeg måtte holde meg fast i en nytent sigarett. Min venn tegneren er en ærlig og etterrettelig mann. Jeg ble stum og fikk ikke frem annet enn:

– Saft suse!

– Det kan du si… apropos saft. Visste du at noen AUF-kvinner like å tappe litt sånn saft fra seg selv … ja, du vet sikkert hva jeg mener … og smøre øverst på vinglassene til de eldre og mektige partigutta. Det er fort gjort, de er svært rutinerte og gjør det veldig fort. Det er lett å komme til kilden, det er jo tradisjon i AP at kvinner ikke har så mye annet en seg selv under festkjolen, for å si det sånn…

– Du kødder??

– Nix, gammelt AUF-triks. Tradisjon. AUF har en lang historie. Det startet allerede i 1903. I 1927 fusjonerte Venstrekommunistisk ungdomsfylking og Norges sosialistiske ungdomsforbund til Arbeidernes ungdomsfylking. Siden har det vært fest, for å si det sånn. Kilder jeg ikke kan røpe hevder at AUF-nestleder Rakel Seweriin lanserte safttrikset på slutten av 30-tallet. AUF-jentene var jo litt av noen flokser, og tradisjoner står sterkt i Arbeiderpartiet.

– Var det også tradisjon blant AUF-pikene å la seg penetrere av Jens Christian Hauge? Han var jo litt av jentefut.

– Pikenes Jens forsynte seg grovt. Under krigen var han Milorg-leder og sendte kone og barn til Valdres. Mens de levde seterlivet, hygget Hauge seg i en fin leilighet i Oslo, sammen med sin elskerinne Mathilde.  

– Si meg, har du inntrykk av at Anniken Huitfeldt og Giske har, ja du vet…

– Man er henvist til gjetninger, jeg har ikke observert dem i situasjoner som… vel, de har alltid hatt god kjemi. Det er ulike oppfatninger i partiet om de har…

-… pult?

– Det sa du. Jeg sa det ikke, sa Reinholdt og fortalte med dempet stemme en historie som involverte flere kjente AP-politikere på samme hotellrom og som ikke hadde så mye klær på seg natten etter et landsmøte mot slutten av 70-tallet .

– Var Reiulf Steen med?

– Ikke som jeg vet, kanskje han var for full.

– Hva med Jens Stoltenberg? Jeg har hørt rykter, noe om kona til bestekompisen hans.

– Jens er gift.

– Fanatisk?

Reinholdt lo den hese og raspende latteren sin og sa noe jeg ikke kan skrive, men som involverer noe jeg selv aldri har gjort.

– Hva med Raymond Johansen? Jeg nekter å tro at han kan ha forsynt seg av kvinnenettverket i Arbeiderpartiet. Han er jo så skikkelig og blir veldig alvorlig og skuffet når han hører om partifeller som tafser på hverandre og gjør slike ting som stundom fører til barnefødsler, eller selvbestemt abort.

– Vel, hva skal jeg si. Han var jo rørlegger i unge år… og har man først lært å koble rør, glemmer man det ikke. Jeg sier ikke mer.       

– Men det derre safttrikset du nevnte, det virket vel ikke nevneverdig på Martin Tranmæl?

– Seff ikke, han drakk ikke vin. Han var avholds og dessuten skinkerytter.

– Einar Gerhardsen, Haakon Lie og Tranmæl var stadig vekk på tur i Nordmarka og overnattet på hytta til Gerhardsen. Werna Gerhardsen var aldri med, ække det riktig? Hun var forresten ganske betatt av kommunistene i Moskva, og mange mener hun sto i med KGB-spionen Jevgenij Beljakov.

– Joa, det er riktig.. men altså… det var varme sommerkvelder og politiske diskusjoner rundt bålet utenfor hytta til Gerhardsen. Ingen faghistoriker har dokumentert at det ikke tid om annen oppsto litt sosialistinternasjonalhomoerotisk atmosfære i skinnet fra flammene. Dette var i de glade 20-årene. Tranmæl var 18 år eldre enn Gerhardsen, Lie var enda yngre, nærmest for lammekjøtt å regne. Litt underlig at en noenogførtiåring gadd henge med småkidsa – med mindre… 

– Du mener ikke at Tranmæl tok seg til rette og, ja… du vet..

– Du har virkelig grisete fantasi, jeg har aldri tenkt i slike baner, sa Reinholdt og lo høyere enn han pleier.  

– Var det etter en av disse hytteturene Haakon Lie uttalte at Arbeiderpartiet ikke er noen søndagsskole?

– Det kan tenkes. Ingen har kunnet dokumentere noe annet. Men han Haakon var ikke så veldig homo av seg, og han gikk alltid i rutete tømmerhoggerskjorter. Under krigen var han i USA og forelsket seg i ei tøyte han fant, kanskje på en støvete gate i nærheten av et bordell i Texas . Han må ha glemt at han hadde kone og to tenåringsdøtre i Norge.        

– Men Reinholdt, dette med Giske. Hva er det med ham? Er det slik at han egentlig ikke har drag på damer og er blitt avvist hele tiden, og at disse varslerne er et lite utvalg huppetitter uten humor, eller er det sånn at han har feid en hel haug AP/AUF-damer som er fornøyde og ikke ser noen grunn til å klage, og at man må knuse noen egg for å lage omelett?

– Ikke si dette til noen, men jeg er en nær venn av Giske, og jeg kan ikke gi deg mer enn jeg har gjort. Du vet… det er fraksjoner i Arbeiderpartiet, og jeg tilhører den fløyen som til enhver tid er toneangivende, for å si det sånn… slik som de fleste. 

– Har jeg forstått det riktig om jeg hevder at Arbeiderpartiet er en slags tumleplass for overkåtinger og slurpe våte damer, og at politikken rett som det er kommer litt i skyggen? Valgkampen 2017 var jo ikke helt prima.

– Vel, du sa det. Jeg sa det ikke.

– Hadia Tajik er forholdsvis nyskilt, og noen mener Støre er en kjekk mann, selv om han ser ut som en 70-åring. Tror du det er noe mellom dem? Kjemien virker god.

– Njææ… vet ikke, men i Arbeiderpartiet kan du ikke utelukke noe. Men jeg tror du kan se bort fra muligheten for at Støre noen gang blir statsminister. Han ha’kke det som trengs. Ikke bare jeg som mener det. 

– Reinholdt, før du smyger avsted… finnes der én person i Arbeiderpartiets historie som man med noenlunde sikkerhet kan si ikke glemte hvem hun/han var gift, eller kjæreste med?

-Tryggen.

– Hæææ?

– Trygve Bratteli…

 

0 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg