SAVNER DEG

Det er som faen. Tove Bjørgaas slutter som NRKs korrespondent i USA. Jeg vil savne henne.

Sant å si er jeg usikker på hvor flink hun er. Jeg vet at hun har fått litt pepper fordi hun ikke er objektiv nok og snakker nedsettende om president Trump så snart hun ser sitt snitt. Nå er jo forestillingen om strengt objektive journalister forestillinger… bare teori, men altså… jeg vet ikke. Ække så farlig. Bryr meg ikke.   
Nei, jeg blåser i innholdet. Nyheter og kunnskap om USA finnes uansett andre steder. Nei, jeg kommer til å savne personen Tove Bjørgaas… stemmen og utseendet. Bjørgaas er ikke filmstjernevakker, men hun er inni granskauen søt og stemmen hennes er… no’ for meg. Øynene hennes er store, munnen bred, med lepper som ikke passer helt sammen, men det gjør de. De passer veldig godt sammen… og de er fine med rød leppestift på.

Hun sto kanskje på et fortau i Washington, utenfor Det hvite hus og snakket, og da glemte jeg alt omkring meg. Jeg senket øyelokkene og drømte meg vekk. Innimellom åpnet jeg gluggene, for å få et blikk på henne. Da tenkte jeg at hun er litt av ei go’jente.
Hun er søt, litt som en kanelbolle med masse sukker på… likeledes stemmen hennes. Den er litt rampete, også.

Jeg ser på tegningen av Bjørgaas, som min venn Robbie har sendt meg. Han er tegneren min. Jeg er ikke helt fornøyd, men Robbie gadd ikke bruke mer enn drøyt to minutter og tegnet etter hukommelsen. Han hadde andre ting å sysle med, sa han.

Jeg sitter i hagen min, alene med en kopp kaffe. Det er varmt, småfuglene synger uavlatelig. De høres lykkelige ut. Solen har nesten gjort sitt dagsverk, snart borte i vest. Jeg tenker litt for meg selv, slik jeg pleier. Det er så mye som er borte, som aldri kommer igjen. Jeg liker det ikke… at ting blir borte… og nå: Tove Bjørgaas.

 

0 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg