PRINS ALBERT TAR DROSJE

Min venn Ralf er ingen nevenyttig mann. Derfor ringer han ofte til meg når han trenger råd om praktiske ting, slik som hvordan skifte defekte porselenssikringer og hvorfor det er formålstjenlig å fylle bensin på gressklipperen før man drar i startsnora.
Klokken 08.02 i dag – rett etter flaggheisingen – ringte han. Jeg svarte på første klemt.

– Gratulerer med dagen, Ralf.
– Takk det samme. Jeg trenger hjelp.
– Bilen vil ikke starte?
– Jo, tror den vil. Den startet i går.
– Øydis var ute med venninnene sine i går kveld, og nå finner du henne ikke. Har du lett i dobbeltsenga?
– Hun er på badet og sminker seg.
– Du har glemt å kjøpe hvitvin og vil plyndre meg? 
– Neida….
– Jeg gir opp.
– Jeg trenger en slipsknute.
– Hææ… hva skal du med det? Du har da aldri brukt annet enn sløyfe.
– Har ikke tid til å forklare, men jeg trenger slips i dag. Jeg har ett og må knyte det.. og jeg kan ikke knyte slips. Det vet du.
– Tør jeg spørre hva slags slips vi taler om?
Ralf redegjorde for sitt eneste slips.. ensfarget, kjøpt i Hellas en gang på 80-tallet.. etter Ralfs beskrivelse å dømme noe Donald Trump ville gått med.
– Saft suse.. kast det slipset, Ralf..  eller brenn det. Du kan ikke gå med sånt.
– Hææ?
– Hør nå på meg. Du har god smak hva sløyfer angår, men slips kan du ikke noe med. Hva slags kostyme skal du bruke?
Ralf beskrev 17. mai-antrekket sitt og hvem han planla å omgås.
– Ok, jeg har noen alternativer. Jeg har et pent og diskré slips… fiskebensvevd, grått med flerfargede, dempede striper.. likevel nokså raft. Det vil passe. Også har jeg i tankene et blomstret et fra Drake’s. Det er litt livligere, men utløser ikke øyehimling.. bare beundring. Begge er i silke. 
– Javel.
– Hva slags knute vil du ha?
– Ehhh…
– Enkel, eller dobbel Windsor… bow tie,  Pratt Shelby, four-in-hand, Eldredge, Cavendish, eller kanskje en Cambridge-variant?
– Hæææ?
– Overlat det til meg. Jeg lager to knuter jeg tror passer. Du kan hente slipsene når du vil. 
– Jeg er bakfull.
– Tenkte meg nesten det. Send Øydis, da.
– Hun er i samme omstendighet. Kan du svippe bortom?
– Jeg har drukket calvados til frokost.
– Jeg sender en drosje, sa Ralf.
Ti minutter stoppet en blank Volvo utenfor hos meg. Jeg ga sjåføren en liten eske med påskriften prins Albert/Pratt Shelby. Sjåføren stusset litt, og jeg sa:
– Kjør pent i svingene.  

0 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg