ARTIG MED PROSENTREGNING

I går 15.00 brukte NRK Dagsnytt innpå halvannet minutt på å informere lytterne om at president Donald Trump liker Taylor Swifts musikk 25 prosent mindre enn før. NRK har alltid tatt sitt ansvar som allmennkringkaster alvorlig, og nyhetsoppleseren holdt seg til fakta, nemlig at Taylor Swift nå har uttalt at hun vil stemme demokratisk.
Jeg har aldri hørt om Swift, men hun er visst en slags popdronning der borte i USA. Hun synger mest om gutter og kjærlighetssorg og sånn og har aldri før snakket om hvor hun står politisk, men nå har hun altså sagt offentlig at hun er demokrat og ville stemme i henhold til sin overbevisning i mellomvalget 6. november.
Dette synes Trump er skikkelig dumt, og han har redusert sin begeistring for Swift med 25 prosent. Dagsnytts oppleser er profesjonell; hun unnlot å fnise og le mens hun leste opp denne nyheten. Det er bra.

Men hvorfor bringe en slik nyhet? Er den viktig? Selvsagt ikke, det er en tøysenyhet, men den er morsom, og NRK forsømmer sjelden muligheter til å sette Trump i et latterlig lys. Men er han bare dum og latterlig??  
Det kan tenkes at Trump er blodfan av Swift, og 25 prosent av veldig mye kan godt være mye mer enn 80 prosent av noe mindre. Med andre ord: Ikke utenkelig at Trump – etter femogtjueprosentsreduksjonen – er mer fan av Swift enn 35 prosent av alle tenåringene i USA.   
Jeg forstår godt at Trump er litt mindre fan av Swift. Jeg husker veldig godt at jeg selv ble mer enn 50 prosent mindre fan av moren min da hun ikke ville innlede forhandlinger med klasseforstanderen min i 4. klasse om at jeg kunne komme en halvtime senere på skolen mellom 1. november og 1. mars.
Hun ble ikke mer populær av at hun ikke ville servere sjokoladepudding til dessert minst fem dager i uken… og da hun nektet meg å drikke øl og brennevin i min egen konfirmasjon, var begeret fullt. 
Alt i alt tror jeg populariteten hennes var sunket til under 0… jeg tipper den lå på omtrent minus 75 prosent.
Men mammaen min var jo god som gull, og snart bikket prosenttallet over 0 og ikke lenge etter var den omtrent der den var før hun hun nektet å snakke med klasseforstanderen min med sikte på fremforhandling av avtaleverk om 30 minutters oppmøteutsettelse i den kalde årstiden… 

 

0 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg