GITTE, GITT…

Min kjære venninne Gitte ringte i går kveld. Ettersom jeg var i godt humør etter en halvflaske calvados, plukket jeg opp telefonen:

– Hei, Gitte… howdy? Slått opp med Trond?
– Trym. Nei, ikke ennå. I kveld er han på et slags arrangement nede på biblioteket.. noe med menn og aldring og følelser og sånn. Forelesninger og diskusjoner. Jeg ba ham dra på pub etterpå og drikke seg full med gutta, men han kommer rett hjem. Han vil ikke være “uvel på jobb”, som han sier.
– Hehehehe..
– Vet du hvem som er hovedforeleser?
– Ingen anelse.
– Magne Raundalen.
– Jeg må le, sa jeg og det gjorde jeg.
– Men det er ikke derfor jeg ringer.
– Du har gått tom for rødvin?
– Nei, halv kartong.
– Du har fått mensen og har ikke flere bind, og nå vil du at jeg skal ut og…
– … jeg har masse bind og ikke mensen.
– Du er rett og slett bare litt nedfor og trenger en oppmuntring?
– Du er så dårlig til å gjette. Jeg ringer fordi jeg har lest Aftenposten, og jeg er sjokkert. Har du ikke fått med deg nyheten om at presidenten i Zambia, Edgar Lungu, har kjøpt et jetfly til seg selv. Det er ikke helt standard. Flyet er levert av russiske Sukhoj og er spesialutstyrt etter presidentens spesifikasjoner. Flyet koster 400 millioner kroner.
– Zambia har god råd, et fett næringsliv?
– Praktisk talt intet. 70 prosent av befolkningen lever i fattigdom. Åtte prosent er HIV-infisert. Over en halv million barn er foreldreløse. Bare elendighet, surr og rør og korrupsjon.
– Men hvorfra tar presidenten 400 mill?
– Norge.
– Hæææ? 
– Følger du ikke med? Tilsammen har Norge gitt Zambia 15 milliarder kroner i bistand siste 50 år. Det er gjennomsnittlig 300 millioner årlig. Men de penga har ikke folk flest sett noe til.
– Dårlig gjort.
– Jeg har bodd i Zimbabwe halvannet år og kan litt om afrikanske forhold. Har du noen gang hørt om en afrikansk mann som går milevis hver dag for å hente vann og ved?
– Ehh… nei.
– Men du har kanskje hørt om afrikanske menn som dreper, voldtar bittesmå barn, danser, drikker seg fulle og sover under et tre med en AK47 ved siden av seg?
– Er du ikke litt rasistisk nå, Gitte?
– Nei, jeg er feminist på vegne av afrikanske kvinner. Jeg har en idé som jeg utviklet i 2006, etter det året i Zimbabwe. Vil du høre?
– Jeg er lutter øre. 
– La oss ta Den demokratiske republikken Kongo, som ikke er så demokratisk at det gjør no’. Der har det bare vært krig, drap, massevoldtekter og elendighet i over 20 år… praktisk talt verdens største slaktehus. Det er mennene som styrer. Tenk om alle mennene i DR Kongo – president Kabila inkludert – blir umyndiggjort, fratatt alle rettigheter og satt i en kjempestor innhegning, en høysikkerhetsinstitusjon med 10 meter høye murer omkring.
– Og piggtråd?
– Masse piggtråd. FN utnevner et velfungerende europeisk land som faddernasjon, som hjelper de kongolesiske kvinnene med å bygge institusjoner, infrastruktur, fjerne korrupsjon, utvikle landet slik at befolkningen får nok mat, god utdannelse, fungerende helsevesen, smidig byråkrati, demokrati, blomstrende næringsliv, solid bankvesen….
– Men det kan ta 25 år.
– Da er mange av de innestengte mennene døde. Resten må fortløpende vurderes med tanke på skikkethet og vandel… etterhvert kan mennene sluses tilbake til samfunnet og settes til nyttige sysler til beste for fellesskapet – under oppsikt, selvsagt. 
– Men det blir ikke mange barn av slik politikk.
 – I disse leirene blir det naturligvis uendelig mye onani, bare å opprette en liten sædbank. Så er det bare å utstede bankkort til kvinnene, som kan inseminere seg om de vil. Ungene vokser opp uten fedre, men i fred og ro og under noenlunde siviliserte forhold.
– Ganske radikal idé, dette. Hvilket land tenker du deg som veiledende faddernasjon? Ikke Belgia?
– Norge, selvsagt. Vi er selvskrevne. I fjor fikk Kongo 122 millioner i direkte humanitær bistand. 238 millioner bilateralt. Hvor mange milliarder kroner landet har fått totalt, vet vel ingen. Kan nesten si at Norge har hevd på Kongo. 
– Javel, men hvem kan lede dette arbeidet?
– Aner ikke, men det trengs folk med erfaring… vanskelig å komme utenom Joshua French…
– Hææ??
– Han kan knapt gjøre det nevneverdig dårligere enn kong Leopold II og NORAD…

0 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg