TA ‘A BORT…

Min eneste og aller kjæreste venninne Gitte ringte i går kveld. Ettersom jeg ikke var midt i et samleie, løftet jeg telefonen:

– Hei, Gitte. Hyggelig.
– Jeg har meldt meg inn i Kristelig folkeparti.
– Du overrasker, Gitte.
– Hørt om abortloven, selvbestemt abort innen 12 uker?
– Ehh… er det så lenge?
– Seff, det vet jo alle.. bortsett fra deg.
– Vel, jeg…
-… snavla! I 1978 trådte loven om selvbestemt abort i kraft, og 8. mars samme år tasset kvinner omkring under parolen ALDRI MER STRIKKEPINNER.
– Slutt på to rette og én vrang?
– I en demonstrasjon på Eidsvolls plass ganske nylig dukket den samme parolen opp, i en haug med kvinner.  ALDRI MER STRIKKEPINNER.   
– Mener du at kvinner ikke lenger vil strikke sokker, luer og skjerf?
– Nei, for faen… de drar til St. Olavs hospital i Trondheim. Doktor’n stikker en kanyle gjennom kvinnens mage og inn i en tvillings hjerte. Legen dytter på et stempel og spruter inn kaliumklorid. Ingen tåler å få kaliumklorid i hjertet…
– Hjerteløst….
– Loven tillater tilintetgjørelse av et friskt tvillingfoster – hvis det ikke deler morkake med søster, eller bror. Det kalles fosterreduksjon… pent ord for annet. Klinisk.
– Slik som saudiarabere kaller halshugging for kroppsreduksjon?
– Himmler, Heydrich og Eichmann brukte ikke ord som folkemord og massehenrettelser da de drepte jøder. De snakket om “løsninger”, “rasehygiene” og “togavganger til Polen”. Tvillinger har ikke vært så utsatt siden Josef Mengele holdt på i Auschwitz.     
– Gitte, da…
– La oss si at det er tvillingpiker. Man velger ved ultralyd, ser hvilket foster som ligger greiest til. Legen må sikte seg inn med nåla. Om å gjøre å være stø på labben.
– Skal vi ikke snakke om noe annet, Gitte?
– Vi snakker om friske fostre. Du vet at jeg har tvillingbrødre, kunne ikke unnvært noen av dem. De kunne kanskje unnvært meg, men ikke hverandre.
– Men dere vokste opp i et stort hus og hadde Volvo herregårdsvogn?
– Hæææ???
– Tenk på de som bor i en trang leilighet på Grünerløkka og har en Fiat 500. Vet du hvor lite plass det er i en sånn Fiat?
– Det har jeg ikke tenkt på…

0 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg