GITTE IGJEN, GITT…

Telefonen ringte nettopp. Ettersom jeg ikke hadde drukket mye mer enn en flaske børst, løftet jeg telefonen. Det var Gitte:

– Jeg tror det går helt fint med en sånn liten Fiat.
– Hæææ??
– En venninne av meg har en Fiat 500. Jeg var hos henne i går kveld og drakk rødvin. I løpet av kvelden dro vi ut i oppkjørselen og målte Fiaten innvendig.    
– Javel…
– Mer enn god nok plass til to søte tvillinger i baksetet. Trillinger, også. Og når de vokser ut av barnesetene, er bilen utslitt, gjennomrustet og klar for skraphaugen. Vi snakker jo Fiat.
– Det er sant.
– Så kan man kjøpe stasjonsvogn.
– Absolutt.
– Det jeg mener å si er at liten bil ikke er god nok grunn til å avlive et friskt tvillingfoster.
– Sant.
– Nevnte jeg for deg at jeg har meldt meg inn i Kristelig folkeparti?
– Såvidt, men er det verdt det? Kanskje du må senke skjørtelengden og redusere utringingene dine. Kanskje banne litt mindre, også… drikke mindre… sånne ting.
– Tøysekopp.. anyway.. det blir baluba. Venstresiden er i harnisk.. er det ikke det det heter blant politiske kommentatorer?
– Lyder kjent.
– De er redd for abortloven, du vet strikkepinner og sånn..
– Ja…
– Du husker Eskil Pedersen, tidligere AUF-leder.. han som har norgesrekord i å komme seg bort fra en øy?
– Ehh.. ja.
– Vel, han har ikke livmor, og han er ikke helt typen til å befrukte egg, men han er fryktelig redd for innskrenkning av abortloven. Etter Knut Arild Hareides tap, twitret han: Og søstre; vi er klare til kamp. Du bestemmer over kroppen din. Vi skal aldri akseptere noen innskrenkning av abortloven!
– Han vil altså drepe friske tvillingfostre?
– Jepp. Martine Aurdal, også. Hun er kommentator i Dagbladet. Hun twitret: Da blir det enda en kamp for abortloven. Akkurat når du tror verden går fremover, slår tilbakeslaget deg i ansiktet.
– Hmmm…
– Tror du hun skrev dette etter lang og grundig verdenshistorisk analyse av samfunnsendringer fra 1814 til i dag?  
– Njæææ…
– Uansett må hun ha konkludert med at fosterreduksjon er et fremskritt.
– Trolig. 
– Også er det hurpa over alle hurper. Marie Simonsen i Dagbladet. Hun twitret: Du må nesten bare le. I 2018 har bedehusfløyen endelig fått endret abortloven takket være @erna_solberg.#krfssveivalg.
– Men abortloven ble vel ikke endret i går?
– Selvsagt ikke, men Simonsen er ikke så opptatt av fakta. Hun er ikke så opptatt av barn, heller. Hun er barnløs og for noen år siden utga hun en bok der hun advarte kvinner mot å få barn.
– Jøye meg.. hvorfor det?
– Fordi det forpurrer likestilling mellom kjønnene.
– Hæææ???
– Ja, retten til selvbestemt abort… 

 

0 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg